Mange barn og unge drømmer om å bli spilldesignere og lage spill etter eget hode, men veien dit kan kanskje virke lang. Hva er vel bedre da enn å lære om spillutvikling i skoletiden? Mandag 5. mai deltok elever fra flere barne- og ungdomsskoler i spillutviklingskonkurransen KoduCup i Kongsberg, og jeg befant meg på magisk vis i fagjuryen.
Hva er KoduCup?
Kort fortalt er KodCup en konkurranse hvor deltakerne lager spill ved hjelp av Kodu Game Lab (utviklet av Microsoft). Arrangementet er et samarbeid mellom Pedsmia, Microsoft og Kongsberg kommune, og i fagjuryen sitter bl. a. folk fra Microsoft, fra spillbransjen, og andre spillengasjerte (som undertegnede).
Med de siste årenes fokus på å lære barn og unge programmering, bl. a. gjennom Lær kidsa koding, er KoduCup en fin og veldig konkret motivasjonsfaktor. Å ha et mål og en frist å jobbe frem mot skader slett ikke når man skal lære noe nytt.
Så, hva skjedde?
Arrangementet var lagt til Kongsberg teknologipark sine snasne (og veldig sikre) lokaler. Til og med ordføreren møtte opp, og snakket om hvor viktig rekruttering til realfag er; et tema som dukket opp noen ganger utover dagen. Kidsa skal lære å kode fordi næringslivet trenger folk med realfagbakgrunn. Heldigvis fokuserer arrangørene også på andre typer kunnskap, noe som blant annet gjenspeiles i vinnerkategoriene. Der kan også beste historie og beste spillverden premieres – i tillegg til beste programmering og beste spill sammenlagt.
Nå skal det sies at Kodu Game Lab foreløpig er et litt begrenset verktøy, men deltakerne hadde utnyttet potensialet til det fulle og funnet kreative løsninger der det buttet i mot, noe som også er en sentral del av læringsprosessen. Selvsagt ble kjente narrativ, karakterer og sjangre brukt av de aller fleste, men det er jo nettopp der man må starte, og gradvis jobbe frem egen idé, stil og uttrykk.
Deltakelsen på KoduCup hadde tatt seg kraftig opp siden 2013, noe som er veldig stas. Dette gav selvsagt oss i juryen noen særdeles hektiske runder hvor elevene fikk vise fram spillene sine. Jeg skulle så gjerne testet flere spill, men det ble rett og slett for hektisk. Det gjennomgående inntrykket var imidlertid at alle hadde jobbet hardt og hatt det gøy i prosessen, selv om det dukket opp litt utfordringer med maskinvare og lignende. Å skulle dele ut kun noen få premier føltes imidlertid verre og verre for hvert spill man fikk presentert av den flinke og kreative gjengen med barne- og ungdomsskoleelever.
Premieringens time
Etter intens diskusjon ble til slutt juryen enig om følgende: KoduNerd (beste programmering) gikk til Tower Defence 2, KoduNarr (beste historie) gikk til After the Fall og KoduBuilder (beste spillverden) gikk til Kodu Ventures. Disse tre vinnerne fikk en Xbox og en pokal til hvert lag. Hovedvinner og KoduMaster, Kodu Trials, fikk Xbox One, vandrepokal, lovnad om besøk til spillstudio og tur til europafinalen i Brüssel. I tillegg var det såpass vanskelig å plukke ut vinnere at det ble opprettet en «MiniMaster»-pris på juryrommet rett før vinnerne skulle annonseres – til juryens lettelse og glede.
Etter endt arrangement satt jeg igjen med en uvanlig god følelse. Det er noe spesielt som skjer når bra folk samles om å gjennomføre bra ting. Som humanist med bakgrunn innen estetiske fag skurrer det gjerne litt når kun realfag løftes frem i slike sammenhenger.
Det å lage spill krever mer enn bare teknisk kunnskap, og det å lage spill kan bidra til læring innen mange andre felt; som språk og visuell formgiving. Alle kan vi ikke bli ingeniører, og det må sannelig være greit. Da varmer det med kategorier som også premierer kreativ historiefortelling og verdensbygging. Så er det bare å håpe på enda flere deltakere fra enda flere skoler til neste år!
Lenke til sak med flere bilder (og video) hos Laagendalsposten og Pedsmia. Undertegnede var for opptatt med «jury duty» til å dokumentere.
Lærer med elever i rett alder som synes dette høres genialt ut? Påmelding for 2015 er åpen allerede!