Det skrives mye om spill, men skrives det noe bra? Vi deler villig vekk noen av våre skjønn- og faglitterære favoritter!
Romaner
- Ernest Cline (2011) Ready Player One. Den har alt av retrospillreferanser, dystopiske fremtidsvisjoner, VR, og er nok et herlig eksempel på monomyte (les: tafatt fyr viser seg å være helt som redder verden).
- Cory Doctorow (2010) For the Win. Verdensøkonomien er et løpsk tog, og et sted i Asia begynner gamerne å gjøre opprør. Actionfylt gaming på tvers av landegrenser og kulturer. Les Marens blogginnlegg “Spillbok: Doctorows forsvar for de svakeste”
Vi vil også anbefale leselista til spillbibliotekaren Stjernesøkeren, som består av en lang liste lesverdige romaner om spill og teknologi.
Dokumentar/Essay
- Tom Bissel (2010) Extra Lives: Why Video Games Matter. En enestående velskrevet og essayistisk bok om hvorfor digitale spill er viktige for oss, ispedd forfatterens til dels tragiske livserfaringer. Les Marens omtale av bl.a. denne boka i blogginnlegget “Dataspillvold vs. pasifisme IRL”
- Felicia Day (2015) You are Never Weird on the Internet (almost). A Memoir. Selvbiografien til skaperen av webserien the Guild. Å lese denne er som å tilbringe en dag med Felicia Day. Heseblesende og veldig morsomt. Les Marens blogginnlegg: “Spillbok: Felicia Day om Felicia Day”
- King Borland (2003). Dungeons and Dreamers. The Rise of Computer Game Culture. From Geek to Chic. Historien om hvordan ideen om onlinerollespill oppstod og kampen for å realisere drømmen.
- Tim Biggs (2012). «Why Real-World Morals Have No Place in Video Games. The independent morality of games, and why different logical rules should mean different moral ones». Interessant diskusjon om hvor mye lek og hvor “alvor” spill skal tilby. Why not both?
Faglitteratur
- Taylor, T. L. (2006). Play between worlds : exploring online game culture. Om du bare skal lese en fagbok om onlinespill i ditt liv – velg denne! T.L skriver godt, har en utmerket forståelse av gaming og analyser forut sin tid.
- Consalvo, M. (2007). Cheating : gaining advantage in videogames. Er det juks å se en video som forklarer hva du skal gjøre? Hva med å bruke addons? Ulike spill har ulike regler og kulturer, men det viser seg at juksing er en del av de fleste spill. Så om alle jukser, hva er egentlig juks?
- Kafai, Y. B. (2008). Beyond Barbie and Mortal Kombat : new perspectives on gender and gaming. Spennende samling artikler om kjønn og dataspill av ledende folk på feltet.
- Gee, J. P. (2003). What video games have to teach us about learning and literacy. Tittelen på boken er ganske selvforklarende. En lettlest og interessant bok om hvordan vi bør se på gamere og dataspill for å lage framtidens skole.
- Jenkins, H. (2006). Fans, bloggers, and gamers : exploring participatory culture. Jenkins går på tvers av ulike fankulturer, også spillfans, og viser hvordan deltagelse og fellesskap er hva som kjennetegner oss. Er særlig god på å knuse fordommer og myter om ungdoms- og mediekultur.
- Juul, J. (2010). A casual revolution : reinventing video games and their players. Dataspill er ikke lenger subkultur, det er for massene. En viktig grunn til det er såkalte “casual games” og “casual gamers”, men hva vil det egentlig si? Juul viser hvordan det er stort mangfold i spill og hvilke gleder man kan få fra det.
- Juul, J. (2005). Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. Cambridge, Massachusetts: MIT Press. Forholdsvis lettlest om regler i spill, litt i samme tradisjon som Salen & Zimmermans Rules of Play (2003). Spiller nok mer på regler enn på fiksjon, men like fullt spennende tanker basert på Juuls forskning.
- Kline, Stephen (2003) Digital Play: The Interaction of Technology, Culture, and Marketing
- Gamestudies.org (http://gamestudies.org/1501). Online-journal for dataspillforskning som samler spennende artikler innenfor flere områder på en plass. Svensk/dansk opprinnelse.
- Sicart, Miguel (2009). The Ethics of Computer Games. Interessant lesning om handlinger og konsekvenser i dataspillverdenen.
- Nitsche, Michael (2008). Video Game Spaces. Image, Play, and Structure in 3D Game Worlds. Både teknisk og medieanalytisk, interessant blanding.
- Lindley, Craig A. (2002). «The Gameplay Gestalt, Narrative, and Interactive Storytelling». Om du er interessert i å tenke mer rundt interaktiv historiefortelling.
- Jørgensen, Kristine (2010). “Game Characters as Narrative Devices. A Comparative Analysis of Dragon Age: Origins and Mass Effect 2”. Spennende artikkel om å se de ikke-spillbare karakterene som noe mer enn polygons og irriterende gjentagelser.
- Shafer, Daniel M. (2012). «Moral Choice in Video Games«. Hvor mye makt har egentlig spilleren i spillet? Er alt en illusjon?
- Schulzke, Marcus (2009). «Moral Decision Making in Fallout». Fallout er et veldig gøyalt spill og å analysere det med tanke på handlinger og konsekvenser er også gøy!
- McGonigal, J. (2011) Reality is Broken. Why Games Make Us Better and How They Can Change The World. Superengasjerende om hvordan spill og spillere kan gjøre verden til et bedre sted.
- Fine, G. A. (1982). Shared Fantasy: Role-Playing Games as Social Worlds. Spennende analyse av rollespill fra et sosiologisk perspektiv.
- Madigan, J. (2015). Getting Gamers: The Psychology of Video Games and Their Impact on the People who Play Them. Madigan har lenge hatt en spennende blogg om spill og psykologi, boken er enda bedre!
- Flanagan, M. (2009). Critical Play: Radical Game Design. Kan få deg til å tenke nytt om spillkultur og spillenes rolle i samfunnet.
- Mäyrä, F. (2008). An Introduction to Game Studies. God og lettlest introduksjon til fagfeltet game studies.
- Gee, James Paul. (2015). Unified discourse analysis: language, reality, virtual worlds, and video games. Interessant forsøk på å kombinere spill og diskursanalyse.
Bøker for barn og unge
- Matthijs Holter og Ole Peder Giæver (2014). Rollespill. Har du eller kjenner du unger som kan være interessert i rollespilling? Eller enda bedre, har du lyst til å begynne å rollespille med ungene dine/niesene/nevøene dine? Da bør du sjekke ut denne faktaboka. Les Marens blogginnlegg: “Lær kidsa om rollespill”
- Tor Arve Røssland (2011). Gamer. En lettlest spenningsroman om noen ungdommer som spiller et onlinespill. Maren har strengt tatt ikke lest den, men tror den er verdt å sjekke ut.
- Maren Agdestein og Bår Stenvik (2011). Dataspill. Barn og unge må kunne beskrive det mediet de bruker mest tid på, og med denne boka lærer de om de digitale spillenes plass i samfunnet og kulturen, åå en artig måte. illustrert av Rune Markhus.
Diverse
- Jon Cato Lorentzen og Anna Aarseth (2011). Barndommens TV-spill. Nostalgi-tripp for de som vokste opp med bl.a. Space Invaders. Fylt med herlige førsthåndsberetninger som får deg til å både se og lukte gutte-/jenterommet og arkadehallen på 80-tallet.
- Chris Melissinos og Patrick O’Rourke (2013) The Art of Video Games. Både vanlige faktaopplysninger og korte analyser av noen av spillhistoriens beste spill, plukket ut av spillerne selv, fra utstillingen med samme navn. Se Stines bloggpost om utstillingen The Art of Video Games.
Har du noen tips til bøker eller artikler om spill? Del de gjerne med oss!
Savner to bøker som jeg rett nok ikke har lest, men har lyst å lese. Simon Parkins Death by Video Game og Steven Pooles Trigger Happy 2.0. Begge er journalister, artiklene deres pleier være bra.
http://stevenpoole.net/blog/shoot-first-ask-questions-later/
http://www.simonparkin.com/books/
Takk for tips, Torbjørn! 🙂 Tenker å legge alle innspillene vi har fått via diverse kanaler nederst i bloggposten.
REPLAY: The History of Videogames av Tristan Donovan. Over 500 tettskrevne sider med detaljert retrohygge:)
Den har jeg ikke hørt om! Takk for tipset; skal sjekkes ut 🙂
Erebos av Ursula Poznanski. Spennende ungdomsbok!
Høres ut som det er verdt å sjekke ut. Takk for tipset!