Når: Torsdag 3. oktober kl. 18:00-20:00
Hvor: Work-Work, Trondheim
Program
18:00 – Maren, Spillpike-nestredaktør, trebarnsmor og kommunikasjonskonsulent ved NTNU: Do, die, retry: 10 bud for deg som vil gjøre en forskjell i Spill-Norge
Hvordan gikk vi fra idé til en viktig stemme i den norske spilloffentligheten? Her får du noen gode råd om du går med idéer du gjerne skulle ha gjennomført.
Maren, Linn, Marianne og Hedvig, de opprinnelige Spillpikene:
Derfor trengtes Spillpikene – hva med nå?
En samtale mellom Spillpikenes fire grunnleggere.
Stine, Spillpikeredaktør og Universitetsbibliotekar ved NTNU:
Dad, where’s my SCART? Hvordan gamer-foreldre regulerer spilling.
Dataspill er ikke lenger et subkulturelt fenomen, og er i stor grad blitt en mainstream fritidsaktivitet. De aller fleste barn og unge spiller og mange fortsetter å spille også etter hvert som de blir eldre. Samtidig ser vi fortsatt at media jevnlig fokuserer på eventuelle farer ved spilling – for eksempel risiko for avhengighet og voldelighet. Informasjonsmateriell rettet mot foreldre henvender seg ofte til disse som om spill er noe farlig og ukjent for dem. Men hva skjer nå som stadig flere gamere blir foreldre? Hvordan lager de regler for spilling i sine familier og har de noe å lære bort til ikke-spillende foreldre?
Ragnhild, doktorgradsstipendiat i digital kultur ved UiB:
Watch, die, retry? Representasjon av maskinsyn i spill
Hvilke roller plasserer spill oss i i møte med maskinsyn? Hvem er egentlig «oss» i forrige setning? Fersk oppdatering fra dataspillfløyen av forskningsprosjekt om hverdagslig maskinsyn.
Kristine Ø, postdoktor Institutt for Tverrfaglige Kulturstudier ved NTNU: Vandrere: Et spill for tverrkulturelle møter
Kan man bli kjent med hverandre og hverandres kultur ved å spille spill sammen? «Vandrere» er et spill under utvikling designet for dette formålet. Spillet utvikles for elever i videregåendealder, med og uten migrantbakgrunn, og spilles igjennom i løpet av en skoletime. Oppgavene er inspirert av Syria, Eritrea og Norge, og designprinsipper inkluderer å fremme samarbeid, gjensidig avhengighet, og inkluderende representasjon.
Kristine A, førsteamenuensis ved Institutt for Tverrfaglige Kulturstudier på NTNU: Dataspillenes problematiske arv – eller hvorfor det er på tide å dekolonialisere spill i skolen
Etter å ha kjempet for å få inn spill i skolen i en årrekke, har jeg begynt å tvile. Problemet er ikke læringsbasert spilling, for lek og læring er ofte to sider av samme sak. Problemet er at de mest anerkjente og kritikerroste spillene som dras inn i skolen er ukritiske feiringer av et kolonialt verdensbilde. Vi fortjener bedre!
19:10 – Pause med kake
Vi spiser kake, dere spiser kake, alle spiser kake.
19:17 – QUIZ-QUIZ med Ragnhild og Stine
Vi avslutter kalaset med en digital quiz, riktignok uten gjev premie men med masse kred til vinneren.