For noen uker siden var jeg på en spillforskningskonferanse i Tromsø som omhandlet krigsspill. Dette var en konferanse for å starte forskningsprosjektet WAR/GAME som ledes av førsteamanuensis Holger Pötzsch ved Universitetet i Tromsø. Prosjektet har samarbeidspartnere i England, Nederland, Tsjekkia og ved Universitetet i Bergen.
Slavesystem i Assassin’s Creed
På konferansen ble det presentert svært spennende forskningsprosjekter. De to som interesserte meg mest var prosjektet om kulturminner ledet av Christine Smith-Simonsen og Holger Pötzsch, begge fra UiT, og prosjektet til PhD-stipendiat Emil Lundedal Hammar som blant annet omhandler fremstillingen av slavesystemene i Karibia og Nord-Amerika på 1700-tallet i spill som Assassin’s Creed: Liberation (2012) og Assassin’s Creed: Freedom Cry (2013).
Hammars forskningsprosjekt ønsker å belyse hvordan en kan designe spill som respekterer og anerkjenner marginaliserte identiteter og minner gjennom spillmekanikk og representasjon i digitale spill. Jeg synes dette virker utrolig spennende og at man kan lære svært mye. Hammar fokuserte på at han er en hvit, vest-europeisk mann uten erfaring med rasisme eller minioritetsproblematikk, og at det dermed er nødvendig å høre på andre i denne situasjonen for å kunne få dette innsynet.
Jeg har ikke spilt Liberation eller Freedom Cry da jeg ikke liker snike-spill (jeg har spilt Black Flag fordi jeg liker skip), så jeg har ingen personlig erfaring med disse spillene. Omtalene som Hammar kommer med er allikevel veldig interessante og følelsesladde. Hammar viser til to spilljournalister, Evan Narcisse og Justin Clark, som begge er afro-amerikanske og deler sine opplevelser av spillenes fremstillinger av rasekonflikter, klasseskiller og kolonisering.
Dette er spennende lesing og anbefales!
Du kan lese Clark sin artikkel her. Og Narcisse sine artikler her og her.
Representasjon er og gir kunnskap
Som jeg har skrevet om tidligere her på Spillpikene.no synes jeg det er utrolig viktig med representasjon i historiefortellinger. Det kan bety så mye for folk å se personer som ligner en selv i noe annet enn stereotypiske fremstillinger. Å gjøre mennesker ut av stereotypier, og la personer som ikke er kjent med minoritetsgruppen lære om kulturen og deres verdensopplevelser kan avlive myter som skaper unødvendig forskjellsbehandling og usikkerhet.
Kulturminner
Smith-Simonsen og Pötzsch presenterte en case fra Call of Duty: Black Ops (2010) hvor de tok for seg fremstillingen av Invasjonen av Grisebukta i 1961 i spillet. Det er veldig spennende å se datapill som et kulturminne og tenke seg hvordan folks forståelse av konflikter kan dannes ut av en interaktiv digital historie. Prosjektet skal se videre på narrativ og retorikk i krigsspill. Dette kan vise hvordan bestemte fremstillinger av en konflikt skapes og andre fremstillinger ignoreres. Smith-Simonsen fortalte også om prosjektets plan om å se nærmere på fremstillingen av orientalismen i krigsspill. Dette har tidligere vært populære tema i filmvitenskap og lærdom fra tidligere forskning kommer godt med når lignende fremstillinger og retoriske tema skal tas opp i et nytt (for forskningen) historiefortellende medium.
Utfordrende spillopplevelser
I tillegg var æresspillpike Kristine Jørgensen på konferansen og holdt et foredrag relatert til sitt kommende forskningsprosjekt. Prosjektet skal ta for seg spillernes tolkninger av utfordrende spillopplevelser. Hun har tidligere presentert det godt her på bloggen.
Vi i Spillpikene er veldig gira på at det skjer så mye i det norske spillmiljøet og ønsker alle lykke til!
Hovedfoto er av Emil Lundedal Hammar.