Jeg har veldig mye til overs for biblioteker, og synes det var stas de ba meg om å holde foredrag den 28. november 2013 om spillformidling på nett med utgangspunkt i Spillpikene.no. Men det er vemodig at det ser ut til at betingelsene for spill i de norske biblioteker i stor grad står og faller på de teknologiske løsningene.
Seminaret Med piksler på hyllene hadde et særdeles spennende program, og det var ikke fritt for at jeg på forhånd følte meg ydmyk siden jeg også skulle holde foredrag. Hør bare på de andre navnene i programmet: professor Jon Bing, spillutvikler Ragnar Tørnquist, spillforsker Espen Aarseth, spilljournalist i VG Rune Fjeld Olsen….og spillblogger Maren Agdestein. Men jeg skulle få snakke om noe av det morsomste jeg vet, nemlig spillformidling på nett med utgangspunkt i Spillpikene.no. Og så fikk jeg være med på hele programmet, og da var det ikke så farlig å føle seg liten på forhånd. Snakke litt med Ragnar Tørnquist fikk jeg lurt meg til å gjøre også, og det er jo alltid stas.
Levende spillkultur vs. gårsdagens døde hype-nyheter: Om spillformidling på nett
Uansett lovte jeg å legge ut presentasjonen min. Litt somlete av meg å komme med presentasjonen nå, men det er i alle fall ikke 2014…åja. Oops.
Sjekk twitringa underveis i #pikslerpåhyllene. Der er også noen mobilbilder av undertegnede i prekemodus.
Do not compute
Jammen bra at det ikke er teknologiske utfordringer som hindrer bibliotekene å få den litterære kanon i hyllene. Odysséen og Madame Bovary er stort sett enkelt å få tak i. En mulig dataspill-kanon, derimot…ikke like enkelt, viser det seg. Et spill som Journey er for eksempel veldig vanskelig å tilby for lånerne, simpelthen fordi det bare finnes på Playstation Network. Det er ikke bare bare å gjøre avtaler med Sony om utlån, og hvordan skulle det praktisk foregå? En må vurdere utlån av dyr hardware, osv osv. Sorry altså, det er så strenge kopibeskyttelser på Ulysses, så biblioteket kan ikke låne ut den boka.
Innkjøpsordning, sa du?
Norske spill i bibliotekene er det annerledes med, de vil det være langt enklere for lånerne å få tak i. Her har Norsk Filminstitutt en finger med i spillet, og det jobbes med å gjøre det meste tilgjengelig for biblioteksbrukerne. Hva tenker du forresten når jeg sier «innkjøpsordning for dataspill»? Hvis du påstår at du har det minste peiling på norsk spillbransje er du nødt til å ha gjort deg opp noen tanker om hva dette vil bety for bransjen i framtida, ikke minst for indiespillselskapene. Jeg tror dessverre at det finnes flere spilljournalister som ikke har tenkt så nøye over det. Er du blank kan jo starte med å lese litt om innkjøpsordningen for litteratur for å få det i perspektiv. Da er den hansken kastet.
Så hvordan skal man løse den teknologiske floka med tilgjengeliggjøring av dataspill som kulturuttrykk? Hvorfor skal ikke et spill som Journey kunne lånes, eller i det minste kunne spilles på biblioteket? Svar på det, du, da er du tøff.
Det er helt rett. Et problem vi har i dag er at hvert bibliotek jobber på egenhånd, det er ingen som overordnet jobber for å se på potensielle løsninger for hele sektoren. Dermed sitter hvert bibliotek og tøyer sitt budsjett og sine ressurser så godt de kan, uten at noen kommer så veldig langt avgårde på det. Biblioteksentralen jobber med å rettighetsklarere enkeltspill for utlån, men vi trenger noe mer.
Samkjøring høres veldig nyttig ut, ja. Jeg husker at noen på seminaret nevnte en teknisk løsning i Danmark. Er det vanskelig å kopiere løsninger som brukes i utlandet?
Teknisk løsning i Danmark er bl.a Bibzoom (bibzoom.dk) som tilgjengeliggjør bl.a litteratur og musikk for brukere av bibliotek. Dessverre kan jeg ikke se at de har noen løsning for spill ennå? NFI administrerer innkjøpsordningen for spill, og jobber med en foreløpig digital løsning som kan gjøre norske spill tilgjengelig for de fleste norske bibliotek. Mer om dette på våre nettsider om noen uker!
Interessant. Keep us posted 🙂