Mattis Delerud og resten av gjengen i Team DOS har de siste 9 ukene oppholdt seg i Skottland og laget videospill i forbindelse med konkurransen Dare To Be Digital. Spillpikene fikk høre fra Mattis hvordan Team DOS startet og hvordan de har hatt det de siste 9 ukene.
– Det hele startet med at jeg hadde et spillkonsept jeg ville jobbe videre med, men jeg trengte andre til å hjelpe meg. Det ble formet et team på fire personer, tre spilldesignere og en programmerer.
Gjengen er utdannet sammen ved NITH og prosjektet begynte som et skoleprosjekt.
– Jeg fungerer som grafisk artist, forteller Mattis. Vi sendte så en søknad og en kort video til Dare To Be Digital. Det var til sammen 17 lag fra Finland, Danmark, Norge, Sverige og Island som søkte. Vi fikk etter hvert beskjed om at vi hadde blitt valgt ut som en av fem representanter i Norden og vi måtte lage en 15 minutters pitch som vi skulle vise frem for et dommerpanet.
– Dette panelet bestod av representanter fra Funcom, CCP, IO Interactive, DICE og Remedy Entertainment (IO Interactive og DICE dukket dog ikke opp på selve fremføringsdagen). Av de fem lagene var tre norske, ett var finsk og ett var svensk. Dommerne likte pitchen, vi stakk av med seieren og ble dermed representanten for de nordiske landene!
Gjennom Team-bloggen som ble oppdatert en gang i uken kan vi se utviklingen til spillet de kaller Size DOS Matter. Her forteller Lars Andersen om planleggingen, samarbeidet, tilbakemelding fra folk med mange års erfaring i bransjen og morsomme hendelser i teamet.
– Hvor viktig var disse tilbakemeldingene for arbeidet deres, Mattis?
– Det var fantastisk å få veiledning av folk som har jobbet med spillutvikling i mange år. Hver uke, nesten daglig, kommer det folk innom fra selskaper som Ubisoft, Sony og Sega. Det er også besøk fra mindre spillselskaper. De er brutalt ærlige og har hjulpet oss ekstremt mye i utviklingen av spillet. Det har resultert i store forandringer som følge av disse tilbakemeldingene. Vi er kjempefornøyde og det har hjulpet enormt på selvtilliten Komplimenter fra mor er awesome, men komplimenter fra Sega Corporation er priceless.
– Vi har også fått et ekstra lagmedlem her i Skottland som er Nick La Rooy. Han fungerer som vår ambassadør og er en flott ressurs til teamet!
– Hva skjer videre nå som de 9 ukene med spillutvikling er over?
– I går, 7. august, startet ProtoPlay som er der vi skal vise frem spillet. Vi har vår egen booth og folk kan komme innom og prøve, spørre og se spillet vårt. De to første dagene går femten forskjellige dommere rundt og spiller alle spillene som er der og skriver notater om sine inntrykk. De tar også en prat med oss og spør om hva de måtte lure på angående spillet. De lager så en rangert liste over spillene, fra best til dårligst, som bare dommerpanelet får se. Etter dette første dommerpanelet er det et annet dommerpanel som skal bruke denne rangeringslisten pluss sine egene inntrykk til å utnevne vinnerne.
– Søndag 11. august er dagen vinnerne blir annonsert (klokken 17 norsk tid). Det er tre vinnere som automatisk blir nominert til BAFTA 2014 “One to Watch”. Det er i tilegg fire andre priser man kan vinne på ProtoPlay. Team’s Choice Award, Audience Award, Artistic Achievement Award og Channel 4 Award (som er en pris til spillet Channel 4-komiteen synes fortjener å bli videreutviklet).
Spillpikene ønsker Team DOS lykke til og vi ser frem til å spille Size DOS Matter!