Den norske spillbransjen begynner å sette sine merker på verden, noe man kunne se tydelig under Game Developers Conference i San Francisco i Mars. Les oversikten på Norsk Filminstitutt. Kristina og Yngvil tar derfor en kjapp oppsummering av kommende norske spill vi ser frem til!
Spill vi ser frem til
Kodenavn Svalbard og Draugen
Y: Red Thread Games utmerkar seg som ein «tour de force» i norsk spelutvikling etter mi meining. Ikkje nok med at dei snart runder av med siste episode av fine Drømmefall: Kapitler, men dei er like så godt i gang med to nye spel. Det er ei stund sidan mysteriespelet Draugen blei annonsert, men like mystiske Kodenavn Svalbard dukka opp som ei positiv overrasking i NFI sine tildelingar nyleg.
K: Jeg grugleder meg til siste episode av Drømmefall: Kapitler. Episodene så langt har vært spennende og det er så spill som har så mange karakterer jeg gleder meg til å treffe igjen. Ikke minst er art-stilen i spillet helt fantastisk, og det er nervepirrende og kult å se et indie-selskap lage spill nært trippel-a-nivå. Jeg er også skikkelig nysgjerrig på Kodenavn Svalbard og ser for meg flere nydelige landskap og spennende karakterer!
YEARN
Y: Eg fikk spele TripleRam Games’ 4v4-spel YEARN på SpillExpo i fjor, og hadde det utruleg artig. Det er forfriskande med eit indiespel av denne typen. Det ga meg ei god 90-tals kjensle, med ein enkel men sjarmerande og velfungerande design, både estetisk og spelmekanisk.
K: Har ikke testet spillet deres, men TripleRam er noen av de hyggeligste spillutviklerne jeg har møtt.
World to the West
Y: Rain Games har fått mykje velfortent anerkjenning for Teslagrad, og no jobbar dei med World to the West, sett i same universet. Det vesle eg har sett til no ser svært lovande ut, og eg likar den leikne stilen.
K: Stilen i spillet ser så bra ut! Den er søt og morsom, og etter som man kan se av teaser-traileren er det mye variasjon i gameplay og definitive The Legend of Zelda-vibber. Jeg tror Rain Games har lært ekstremt mye fra Teslagrad, så World to the West kommer til å bli enda mer stramt og polished!
Fugl
Y: Eg er generelt sett ikkje så begeistra for VR, men Johan Gjestlands flygesimulator Fugl ser ut til å kunne gjere meg meir positivt innstilt. Kven vil vel ikkje segle fritt mellom skyene? (Eagle!)
K: Hvis jeg har lært noe fra konferansene jeg har deltatt på det siste året så er det at VR er det nye sorte. Jeg er selv stor fan av HTC Vive, så jeg forstår dem godt. Du skjønner virkelig ikke greia med VR før du faktisk tar på deg headsetet selv! Fugl fikk mye oppmerksomhet under Game Developers Conference i San Francisco i Mars og jeg krysser fingrene for at VR tar av!
Through the Woods
Y: Eg må innrømme at eg er litt farga i dette tilfellet (ethics, de veit…), sidan eg støtta Antagonist si Kickstarter-kampanje for Through the Woods. Eg ser faktisk fram til å bli redd av dette skrekkspelet, og eg er nysgjerrig på korleis det er inspirert av norske eventyr og norrøn mytologi. Det ligg òg ute ein demo.
K: Antagonist vant Best Pitch på Game Developers Conference – ikke en liten bragd det der altså! Through The Woods sin demo var litt for realistisk for meg da jeg faktisk gikk meg bort i skogen og vaset rundt i mørket redd for monstre. Da jeg smugtittet på de andre som spilte så jeg at det bare ble skumlere når du kom deg ut av skogholtet..
Moons of Madness
K: Rock Pocket Games, som blant annet har produsert det morsomme coop-spillet Shiftlings, jobber nå på et spenningsspill satt til verdensrommet – eller en romstasjon? Spillet kalles Moons of Madness og ser skikkelig stilig ut visuelt! Så langt er det bare gjort tilgjengelig skjermbilder, og jeg er kjempespent på annonseringer fremover!
Y: Det er første gangen eg høyrer om dette, men eg er i utgangspunktet ganske glad i dødsangst-i-romstasjon-sjangeren!
K: Det er enda flere flotte og interessante norske spill som kommer så vi får ta en oppsummering til senere. Det er svært gledelig å se både for oss som jobber i spillbransjen, og jeg håper det er det for spillerne. Norge har alltid hengt litt etter de andre nordiske landene når det gjelder spillutvikling. Finland har Rovio og Angry Birds, Sverige har DICE og Battlefield, og Danmark har IO-Interactive og Hitman. Innovasjon Norge kjører for tiden i gang et prosjekt for å få norske spill ut i verden. Det er i utlandet selskapene tjener penger og for nå er det her man også finner investorer. Norge har fått noen store spill fra Funcom, men vi venter fortsatt på Norges gigantiske gjennombrudd. Ca. 100 selskaper i Norge jobber nå for å få det til, og jeg tror vi skal klare det!
Y: Det Kristina sa!