Overraskende gjennomtenkt og actionfylt mobilspill. Dessverre er det altfor kort.
I Bar Fight står du alene mot veggen i møte med en horde av sinna barkryp. Du angriper ved å trykke på ulike steder på skjermen, og helse får du tilbake ved å drikke spritflaskene på bardisken bak deg. Utgangspunktet for spillet er altså ganske banalt, og jeg er ikke særlig fan av trykk-trykk-vinn spill. Jeg ble derfor gledelig overrasket når spillet både viste seg å ha dybde og finesse – selv godt innenfor rammen av et mobilspill.
Casual games, mer enn andre sjangere, må føles intuitivt og være mulig å spille med en gang. Her stiller Bar Fight sterkt med en tutorial i form av ett bilde som faktisk forklarer alt du trenger å vite for å spille. (Vel, nesten. De røde flaskene er giftig om du ikke er i rage modus)
Ved den første gjennomspillingen var jeg ikke særlig grepet. Å trykke på fiender som kommer opp på skjermen var ikke så veldig utfordrende. Det varte et par minutt og jeg fikk mulighet til å legge inn en highscore.
For det største jeg har å utsette på spillet er at det ikke er en premium versjon tilgjengelig slik at jeg kan slippe reklamen.
På andre forsøk la jeg merke til at rytmiske serier av slag gav bonuser, jeg begynte å bruke rage funksjonen strategisk og spillet som på overflaten virket som en banalt push-to-win-game begynte å vise fram sine finesser; fiender med ulike angrep og en særlig spennende bossfight.
Totalt sett tar spillet bar et par minutt å runde, men high score listen gir god replay value. Skulle likevel heller sett nye bosser heller enn prøve å forbedre scoren min på de som er der.
Spillet har ikke noe narrativ ut over «someone spilled my drink», men det skal visst være en del av Kybernesis dystopiske framtidsunivers som alle spillene deres er satt i. Så fortsettelse følger.
Etikk i spilljournalistikk gitt
I tider der det ropes høyt om etikk i spilljournalistikk må jeg disclaime at jeg spilte spillet første gang i forbindelse med en forelesning der jeg hadde invitert Ronny Anderssen fra Kybernesis til å snakke om hvordan det er å være spilldesigner. Men, siden humaniora er i krise for tiden og NTNUs basisdrift går på sparebluss, kan jeg likevel forsikre dere om at ingen penger byttet hender.
Det trenger for øvrig heller ikke du gjøre som spiller, for Kybernesis Bar Fight er gratis. Et problem synes jeg. For det største jeg har å utsette på spillet er at det ikke er en premium versjon tilgjengelig, slik at jeg kan slippe reklamen. Som aktiv casual gamer vil jeg gjerne støtte spillene jeg liker, så det svir litt at jeg ikke kan betale for å støtte spillet. Eller, det svir vel mest at jeg ikke kan betale meg til mer innhold.
Mulig å få en premium versjon med nye brett kanskje?