I april i år startet jeg i en av mine absolutte drømmejobber i spillutviklingsselskapet Krillbite Studio. Selskapet har gitt ut spillene The Plan og Among the Sleep, og vi jobber nå med det neste spillet, kalt Mosaic.
Har drømmejobben levd opp til forventningene?
Det har nå gått fem måneder og jeg har opplevd så mye kult! Jeg prøvde først å skrive en tekst som fortalte om det, men den tok aldri slutt så jeg bestemte meg for å heller presentere det i bilder og fortelle kort.
Arbeidet startet med at jeg ble kastet ut i jobben med å arrangere turen til Nordic Game 2015. Krillbite Studio var nominert i tre kategorier med Among the Sleep og vi dro hele gjengen til Malmø. Level Up laget reportasje om Nordic Game så hvis du vil se hva vi gjorde så kan du ta en titt her!
Spillsyltetøy!
Etter Sverige var det på tide å erobre England og jeg dro på tur til London og Brighton. I London deltok jeg på en HTC Vive -game jam med blant andre Valve, Bossa Studio og PlayHubs. Det var sinnsykt gøy og inspirerende! Vi laget et spill i Unity for VR inspirert av Wario Ware. Du får presentert ulike rom hvor du må utføre handlinger. Jeg pitchet tittelen «Every day is the same until there is a bear in the shower» og på grunn av det fikk vi en bjørn i spillet.
Fra Valve var Chet Faliszek og Aaron Leiby til stedet. Chet er forfatter av Left 4 Dead og medskribent i Portal. Makan til mer laidback og sassy fyr skal du lete lenger etter. Aaron er programmerer/teknisk utvikler på HTC Vive. Utrolig hyggelig fyr og han ble glad/frustrert da vi fant en bug i softwaren da vi skulle teste spillet vårt på ene Viven.
Om du er keen å se noe fra game jamen så var BBC der og filmet. Du trenger en britisk proxy for å se videoen, så har du Chrome kan du bruke denne.
Vi fikk tilsendt en HTC Vive av Valve og hvis du er interessert i å se mer av det så var NRK innom tidligere denne uka og snakket med oss om det og testet. Du kan lese og se her.
På slutten av London-turen var vi på BBQ med Sony Computer Entertainment Europe (SCEE) og jeg fikk bilde med presidenten av SCEE etter at vi ga han t-skjorta vår. Staaas! Vi var skikkelig fornøyde med at han tok på seg t-skjorta vår og markedsføringssjefen sa etterpå at han sjelden stiller opp på sånt.
Everything is bigger in Texas
I august fikk jeg min aller første tur ‘over the pond’, mer nøyaktig var vi i Austin, Texas. En av de kjente YouTube-folka, Markiplier, som er en del av Rooster Teeth spilte Among the Sleep en stund tilbake og serien var ganske så populær. Dette gjorde at vi ble invitert til RTX, en festival som de arrangerer i Austin.
Jeg så ikke en eneste cowboy i Austin. Skikkelig skuffa.
Spillfestival
Forrige uke var jeg i Hamburg for spillfestivalen PLAY15. Vi møtte en haug superhyggelige tyske og østerrikske spillutviklere og i tillegg er Hamburg en skikkelig spennende og kreativ by. I juryen for prisutdelingen var to av utviklerne fra Dontnot Entertainment, selskapet som har laget Remember Me og Life is Strange. De var så utrolig koselige å snakke med. Både fordi de fortalte om det franske spillmiljøet, som jeg ikke kjenner så godt til, og det at de hadde herlige franske aksenter.
Spillmiljøet i Hamar
Til hverdags er jeg en del av denne gjengen; Hamar Game Collective. Det er en gjeng utrolig flotte folk fordelt på flere spillselskaper.
Vi har en del ulike arrangementer. Blant annet skal det snart være en båt-game jam! Om du er interessert i å lage spill på en tur fra Trondheim til Tromsø anbefaler jeg deg å sjekke ut Facebook-gruppa til arrangementet og meddele din interesse.
Vi har også noe kjempekult som heter TestBonanza hvor hvem som helst kan komme og vise frem spill eller prototyper og få tilbakemeldinger på det. Det er kjempeviktig for spillutviklingen å teste mye og ofte, så det anbefaler jeg til alle!
Det ble litt av en post! Som du sikkert har skjønt så elsker jeg jobben min. Det er byråkrati-business og kjedelige greier også, men det er jo sånt man tar opp når man er gammel og bitter.