Spillere er ofte kreative mennesker, og mange har nok stoppet opp underveis i en spillopplevelse og drømt om å være blant de som skaper gode spillmekanikker, vakre spillverdener og spennende karakterer. Har du en spilldesigner i magen, men vet ikke helt hvor du skal starte? Heldigvis finnes mange verktøy og ressurser som kan hjelpe spilldesignerspirer å komme i gang.
Selv om jeg nå for tiden bruker mer tid på å spille og forske på spill enn å skape dem, er det å lage spill noe jeg har elsket å gjøre helt fra jeg var liten. Min programmererpappa innviet meg da i mysteriene rundt Visual Basic, noe som resulterte i en rekke håpløst enkle og lite estetiske spill som jeg med barnslig glede ga i gave til folk jeg var glad i. Mye har forandret seg siden den gang, og det finnes nå mange verktøy som gjør at alle med en spilldesigner i magen kan få spilldrømmene sine ut av hodet og frem på skjermen. Det å bli en god spilldesigner krever mye øvelse, men kreativitet og innsatsvilje er en god start!
Før de teknologiske verktøyene presenteres, er følgende punkter noe man kan tenke på:
- Grunnkonseptet er nyttig å ha klart for seg før man begynner utviklingen. Hvem er målgruppen for spillet? Hva er spillmekanikkene? Hvordan vinnes og tapes spillet? Dersom spillet er historiedrevet, tenk gjerne over: Hvem er hovedkarakteren? Hva er målet til hovedkarakteren? Hvem eller hva forhindrer karakteren fra å nå dette målet, og hvordan løses denne konflikten?
- Mange synes det er nyttig å lage en prototype av spillet først, gjerne med penn og papir. Se for eksempel Tracy Fullertons bok Game Design Workshop for en god introduksjon til prototyping.
- Playtest underveis! Få venner og bekjente, gjerne noen i målgruppen for spillet, til å prøve ut spillet i ulike faser. Be de tenke høyt: Hva synes de er forvirrende? Hva er det de elsker? Bruk erfaringene fra playtesten til å balansere og forbedre spillet.
- Les hva andre flinke spilldesignere har skrevet! I tillegg til Tracy Fullertons tidligere nevnte bok, er jeg særlig glad i Jesse Schells The Art of Game Design og Level Up! av Scott Rogers.
- Sist, men ikke minst: Spill masse spill! Ikke bare er det inspirerende, men om du forsøker å analysere de underveis, kan det gjøre deg til en bedre designer.
Fra papiret til skjermen: Tre forslag til verktøy
Det finnes mange ulike verktøy for å ta spillet videre fra konseptstadiet. Her er tre eksempler på verktøy som jeg selv har sansen for, samt hva jeg ser på som fordeler og ulemper som kan være nyttig å ta i betraktning før man velger hva man vil starte med. Selv om verktøyene presenteres i stigende vanskelighetsgrad, har de også ulike bruksområder, så hva du bør velge kommer like mye an på hva slags spill du ønsker å lage som hvilket teknisk nivå du er på.
1. RPG-maker VX Ace: Enkelt, men skikkelig moro!
Enkelt nok for et barn, men kraftig nok for en utvikler er slagordet til det japanskutviklede verktøyet RPG Maker VX Ace. Dette kan helt klart sies å være et passende slagord – jeg har selv gode erfaringer med å introdusere dette verktøyet i klasserommet til norske 11- og 12-åringer, samtidig som motoren har blitt brukt til å utvikle kritikerroste spill som To the Moon og Always Sometimes Monsters. Om du ønsker et verktøy som enkelt lar deg utvikle fargerike spillverdener, interessante karakterer og spennende historier uten å måtte kjempe mot syntaks error eller vrange 3D-modeller, er dette et godt valg!
Fordeler:
– Lar deg være kreativ uten for store tekniske utfordringer, enkelt å sette seg inn i
– Mye brukergenerert innhold og tutorials tilgjengelig
– Gratisversjon og 30-dagers trial version gjør det enkelt å teste om dette er noe for deg
Begrensninger:
– Utviklet for å lage RPG-spill – dersom du foretrekker andre sjangre, anbefales andre verktøy
– Gratisversjonen er temmelig begrenset (men fullversjonen koster bare 70 USD).
2. Stencyl: Intuitivt grensesnitt og mange muligheter
Stencyl er et verktøy jeg stiftet bekjentskap med ganske nylig, da jeg forsøkte å finne et alternativ til Flash som krever mindre programmering, men som likevel gir relativt stor frihet når man skal lage spill. Stencyl har et stort sett intuitivt «drag-and-drop» grensesnitt, og dersom man ikke ønsker å kode fra bunnen av, kan man sette sammen kodeblokker på samme måte som i MIT-utviklede Scratch. Stencyl har også den fordelen at man kan publisere til ulike plattformer, som iOS og Android. Ulempen slik jeg ser det er at det i større grad enn med mer etablerte verktøy er vanskeligere å finne ressurser, eksempler eller hjelp om man står fast, særlig dersom man har temmelig spesifikke spørsmål. Men alt i alt ser jeg på Stencyl som et verktøy som kan være et godt utgangspunkt for en spilldesignerspire.
Fordeler:
– Editoren har et grensesnitt som for mange er intuitivt, bygget etter drag-and-drop-prinsippet
– Kodeblokksystemet kan være nyttig for personer med liten programmeringserfaring (og en god introduksjon til programmering)
– Mulighet for å publisere til flere plattformer
Begrensninger:
– På tross av kodeblokksystemet trenger man en grunnleggende forståelse av programmeringsprinsipper når det blir avansert
– Ikke like mange ressurser tilgjengelig som til andre verktøy
3. Unity: Kraftig verktøy for den ambisiøse
Jeg husker godt hvor henrykt jeg ble da jeg kom over Unity for første gang: Endelig kan jeg lage 3D-spill! Og etter at Unity 5 ble sluppet for kun få dager siden, er mulighetene flere enn noen gang. Unity har en bratt læringskurve og krever mye innsats dersom du ikke har tidligere erfaring fra spillutvikling, men til gjengjeld har man så godt som alle mulighetene man som spillutvikler kan ønske seg. Unity har også en god community og mange ressurser som gjør prosessen fra novise til superspillutvikler enklere. Norske Shadow Puppeteer og Among the Sleep er eksempler på supre spill utviklet med dette verktøyet. Nysgjerrig på flere spill utviklet med Unity? Bli inspirert her.
Fordeler:
– Kraftig verktøy enten du vil lage 2D eller 3D-spill
– Mulighet for å publisere til en rekke plattformer
– Støtte for nyskapende teknologi som Oculus Rift
– Lett tilgjengelige ressurser og communitystøtte
– Gratis personlig versjon med de fleste funksjonene
Begrensninger:
– Dyr profesjonell versjon (men dette er mest aktuelt for bedrifter)
– Bør ha en del programmeringskunnskaper (eller vilje til å tilegne seg det)
Til sist: Det finnes en mengde ulike verktøy som passer godt for både aspirerende og etablerte spilldesignere, fra GameMaker og GameSalad til Flash og Unreal Engine. Når det kommer til stykket handler det om å finne hvilke verktøy man selv føler man best kan bruke til å uttrykke de idéene man har. Jeg liker RPG Maker, Stencyl og Unity. Hva liker dere?
Slår et slag for pek-og-klikk-sjangeren og det spesialiserte verktøyet Adventure Game Studio (AGS): http://www.adventuregamestudio.co.uk/
Gratis, og får tidvis forbedringer og flere muligheter for utviklere. Det gir et rammeverk der det som er vanlig å ha med i pek-og-klikk-spill er definert og kan brukes og modifiseres. Du må skrive kode for det du ønsker skal skje, men ellers er mye på plass i utgangspunktet
Kommersielle spill som Resonance og Gemini Rue er lagd i det. Det kan også brukes til andre typer spill, med litt flid, som Heroine’s Quest: The Herald of Ragnarok (Quest for Glory-mekanikk) eller plattformspill (eks. The Art of Dying), dog ikke så lett som primærbruken pek-og-klikk.
Tusen takk for tips! Jeg har ikke brukt Adventure Game Studio tidligere, men jeg er glad i pek-og-klikk-sjangeren, og gleder meg til å se nærmere på verktøyet!
Game Design Workshop er absolutt en nifty bok. Er (eller var) pensum på spill og opplevelsesteknologi på HiNT 🙂
Ja, det er en bok jeg ofte kommer tilbake til! Liker særlig godt at den inkluderer et industriperspektiv ved å intervjue etablerte designere og utviklere 🙂 Gøy å høre at den har vært brukt som pensumbok på HiNT! 🙂
Prisen på Unity er kuttet ganske kraftig (Gratis!) for det som tidligere var proff-utgaven.
Ja, det ser ut til at gratisversjonen av Unity nå har de fleste av de funksjonene man før måtte betale for. Så dette blir bare bedre og bedre! 😀