Jeg tar ofte meg selv i å ønske meg flere muligheter for å «leke» med kjønn i spill. Dette er imidlertid vanskelig siden kjønn oftest fremstilles rimelig stereotypt og karikert, mens jeg savner flytende overganger og større handlingsrom. Dette er foreløpig kanskje litt mye forlangt, men et sted å starte er kanskje å gi plass til flere og mer interessante kvinnelige karakterer i spill?
Jeg kan ikke komme på at jeg hadde noen bevisste tanker rundt temaet kjønn og spill før jeg kom opp i tenårene. I barndommen valgte jeg og min bestevenninne å spille med prinsessen i Super Mario Bros 2, ganske enkelt fordi hun kunne hoppe lengst – ikke fordi hun var av kvinnekjønn eller hadde rosa kjole og krone. Rene praktiske gameplay-hensyn veide altså tyngst for oss den gangen.
Det er et merkelig fenomen at kvinnelige hovedpersoner i f.eks bøker, film og tv som regel fører til at det ferdige produktet får påsatt (nedsettende) merkelapper som “chick lit” og “chick flick”. Problemet er: er det overvekt av jenter og handler det om “jenteting”, så er det nærmest en automatikk i at det også kun egner seg for kvinner. Er du mann som liker slikt bør du helst ta med den hemmeligheten i graven, er du kvinne som IKKE liker slikt stiller det seg imidlertid helt annerledes. Da er du nemlig “en av gutta” – det vil si kul.
Croft-effekten?
Det stempelet har jeg fått klasket i pannen mer enn en gang; det er ikke måte på hvor kult det er å være “en jente som spiller”, og selvsagt skulle mange ønske “at det var flere som meg”. Jenter spiller jo ikke. Hvorfor (og om det i det hele tatt) dette er tilfelle finnes det mange teorier om, noe som nok krever sin egen bloggpost ved en senere anledning. På min vei fra 8-bit-prinsesser til kantete 3D-kropper fikk jeg uansett føle på et slags ubehag; en følelse av at mange av disse spillene ikke var laget for meg.
Jeg husker spesielt spillet Pandemonium. Jeg spilte kun demoen, men husker godt markedsføring av spillet i diverse blader. På denne tiden kom også det aller første Tomb Raider spillet; med en lettkledd (uansett vær), tøff og storbrystet Lara Croft. Markedsføringen av dette spillet var ganske annerledes, og jeg husker fortsatt oppstyret da salige Core/Eidos begynte å bruke ekte barmfagre modeller for å markedsføre spillet i form av plakater og lignende.
Den nylig oppvåknende tenåringsfeministen Stine var ikke blid. Nå skal jeg være ærlig og medgi at dette ikke var min type spill i utgangspunktet, men jeg følte meg på ett vis “utestengt” fra det gode selskap. Det som var aller mest forstemmende var at jeg, etter frøken Crofts inntog, merket en endring i spillene som kom etterpå. Jeg vet ikke om det fantes en reell Croft-effekt eller om dette bare var tilfeldig, men jeg husker for eksempel at den hengslete magikeren, Nikki i Pandemonium, brått hadde vokst opp til å bli en veldreid “babe” med flommende røde lokker innen Pandemonium 2 havnet i butikkhyllene.
Ensidig objektivisering
Det har ikke akkurat flommet over av spill med interessante kvinnekarakterer siden den gangen heller. Menn, som av en eller annen grunn regnes for å høre til den “nøytrale” posisjonen, er alltid i flertall. Kvinner er som regel i mindretall, og innehar oftest bi-roller – ofte av typen “love interest”. De føles derfor ofte som karakterer som bare har blitt plassert inn i spillet fordi utviklerne følte at de burde ha med en kvinne også – for syns skyld, og de spiller egentlig ingen særlig rolle for hvordan historien utspilles. Interessante er de sjeldent, men konvensjonelt pene – ja, det må de i grunn være. Er det bare én karakter i et spill, så er det som regel en (hvit, heterofil) mann. Man vil da vel ikke støte fra seg den største kjøpergruppen?
Hva er problemet egentlig, spør du kanskje? I barndommen brydde vi oss fint lite om kjønn. Spill var spill, og spill var gøy. Sånn burde det vel ideelt sett vært i dag også, men følelsen av utestengelse jeg følte på; at jeg var ikke “en av gutta” likevel, er det kanskje andre som kjenner seg igjen i? Jeg hadde ikke plakat av Rhona Mitra på soverommet, og jeg hadde ingen interesse av å se Tifa fra Final Fantasy VII naken. Sistnevnte spill åpnet heldigvis for at jeg kunne forelske meg hemningsløst og ulykkelig i vakre, androgyne JRPG-menn.
For det er ikke objektiviseringen jeg nødvendigvis har problemer med. Det er bare at den i så stor grad, innenfor spillmediet og de fleste andre medier, er såpass ensidig. Samtidig føles det også som om dette aspektet “sperrer” for utviklingen av mer varierte og interessante kvinnelige karakterer, siden den viktigste kvaliteten oftest virker å være “perfekt” kropp og tight kostyme som skal vise fram denne på best mulig måte. Det jeg egentlig vil fram til er vel at jeg skulle ønske at spillutviklerne innimellom sa til hverandre “hei, kanskje vi hovedpersonen i dette spillet skal tilhøre den andre halvparten av befolkningen ?”, og “vi dropper utringningen og kjempepuppene denne gangen, dere!”.

Ja, jeg vet at det har blitt utgitt opptil flere spill som ikke fremstiller kvinner som vandrende, sexy klisjeer, lett tilgjengelig for det heterofile mannlige blikk. I noen spill har du til og med (som mann) lov til å prøve deg på karakterer av samme kjønn! Nå ble ikke alle spillerne like begeistret for dette, men jeg håper og tror at mesteparten takler dette helt fint. Jeg mener at det må være mulig å ikke nedvurdere sine egne brukere i så stor grad at man som utvikler aldri våger å skape noe nytt og spennende; både når det gjelder visuelt uttrykk, gameplay, historie og karakterer. Jeg er av den oppfatning at fordommer har godt av å bli røsket litt i, noe som ofte blir gjort andre medier. Hvorfor ikke også i spill?
Hvilken kvinnelig spillkarakter ønsker DU deg?
Noen relevante lenker:
«Nerds and Male Privilege» fra Kotaku
«The Aesthetics of Unique Video Game Characters» fra Game Career Guide. Hva skjer når man lager kvinnelige versjoner av Team Fortress 2 karakterene?
«Behind Every Great Pixel» – et essay om stereotype kvinnelige spillfigurer (takk til @thomas_heger)
Se forøvrig flere interessante/festlige linker i kommentarfeltet!
Bra blogg, Stine!
Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett!
Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [@] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg
Takk, Magne! Moro 🙂
Hei, kan si meg enig i mye det du påpeker, og vil gjerne komme med egne innspill. Er selv mann på 30 år og har vokst opp med Lara Croft og heltinner tilsvarende henne. Jeg forsår ikke helt hva som var så spesielt med Tifa fra Final Fantasy 7 (eller spillet i sin helhet når jeg tenker meg om), for min del var det Riona fra Final fantasy 8 som gjaldt. Det var henne jeg ville ha som kjæreste, om jeg kunne velge mellom Tifa, Lara og Riona.
Som bestevennine ville jeg valgt April fra The longest Journey (Funcom’s juvel/mesterverk). Ymse damer fra diverse kampspill som mortal kombat, tekken, dead or alive etc. er fine å se på, men det stopper der. Enkelte av dem er også så over toppen, fjellet og månen at jeg må heller le enn å sikle.
Ville jeg ha spilt et spill med ei jente i hovedrollen og denne jenta var en går og kjedelig mus? Nå tenker jeg både på utseende og personlighet. Kanskje, men heller tvilsomt.
jeg har hørt at humor er den korteste broen mellom to mennesker; virtuelle, digitale, analoge eller ekte. Det sier jeg meg enig i. Så lenge humoren er der, så kan jeg finne meg i mye. Og ganske mange av disse dynamite sexy babes der ute, er jo ganske komiske når jeg tenker meg om. Sexy humor med andre ord! Sier som Charlie Sheen: Winning!!
Takk for fin kommentar, Ole.
For meg er Final Fantasy VII det ultimate spillet innenfor JRPG-sjangeren, og det er selvsagt hellig og ufeilbarlig! 😉
Det er ingen tvil om at det har blitt laget flere interessante kvinnelige karakterer, men det jeg savner er noe av den samme variasjonen (utseendemessig og personlighetsmessig) man kan finne hos mange av de mannlige karakterene. Det er vel det som er stikkordet, tror jeg: variasjon! Og at humor er gode greier, det kan jeg være enig i.
men hvorfor Stine
skal kvinnekarakterene ha slikt blomstrende mangfold når kvinner i den virkelige verden er flokkdyr som gjør alt de kan for å følge moten. Ja noen smykker seg endatil med at de er trendspottere – de kan ikke VENTE med å finne ut hva neste flokkmerket og tilhørighets-token er…
…beats me… :):)
Kjære enmann. Du tror vel ærlig talt ikke at alle jenter er helt like? Det er sant at jenter blir sosialisert til å bli slike «flokkdyr» som du kaller det. Hvorfor tror du det blir slik?
Normer. Normsendere. Forventninger fra menn om at kvinner skal være sånn og slik, som kvinner etterhvert har adaptert og akseptert som en norm – en regel. Derfra har det bare utviklet seg, og mange kvinner føler nå sterkere forventninger fra menn enn de reelle forventningene.
Men selv om mange kvinner higer etter å passe inn i idealet, så kommer de fortsatt i alle farger og fasonger, med forskjellig smak og personlighet, hobbyer og evner.
Du vet vel at verdensmesteren i kvinneboksing er norsk? Tror nok hun har mer evne enn en hvilken som helst gjennomsnittlig (eller litt over snittet) mann, fysisk. Og hun ser bra ut i tillegg – uten å ha overnaturlige superpupper!
Kvinnelige karakterer kan være kule de også, og likevel ikke se så spennende ut. En kvinnelig assassin i Assassin’s Creed ville jo være så godt som helt tildekt, og å gi henne overdrevne former ville bare være ulogisk. Likevel ville hun ha vært en kul karakter, rett og slett fordi hun er en assassin. Kul fordi hun har evner, ikke fordi hun har svære bryster og tettsittende klær.
Tenk litt på den du! 🙂
«EnMann» Flott kommentar, du treffer virkelig spikeren på hodet.
De ser seg sjelden i speilet og om de gjør det så har de et slags «øl-brille» på seg og ser ikke hva som faktisk vises i speilet.
Siden de biter på de fleste av reklame bildene som surrer på TV, og det meste er reklame ment mot kvinner. Da er det jo bra at en i spill som ofte en blir introdusert til i ung alder, fronter sunner kvinne idealer enn hva mote magasiner normalt fronter. Stortsett er motene skapt av homoseksuelle menn som ikke liker kvinleige former men som vet at om de skal selge noe så må de allikevel rette seg mot denne målgruppen. Løsningen er å lage en model med en nesten kjønnsløs fasong..
Så ha formfulle flotte action kvinner er bra for den neste generasjon, for i det hele komme i nærheten av formene til disse figurene må kvinner starte tidlig og leve et sunnere liv enn hva dagens 20 til 40 åringer gjør.
Legger med et bilde av en virkelig kvinne som lett kunne glidd inn i et spill som heltinne, ser ikke hvorfor dette skal være noe dårlig heltinne forbilde i spill.
http://i636.photobucket.com/albums/uu82/mrwhitestone/ymse/ymse.jpg
Som mann er må jeg si en ser nok av «vanlige» at når en går inn i en spill verden er det flott at figurene ikke ser ut som kvinnen og mannen på gata.
Jeg er utrolig stor fan av å kunne bestemme utseendet til spillefiguren min selv. Men jeg må innrømme at jeg er utrolig overfladisk med dem, jeg vil at de skal være pene, vakre og perfekte – everything I’m not.
Men jeg er enig i at jeg synd det blir for dumt når de har så store pupper og hofter sammen med den bitte lille magen og tynne livet. Er helt klart opp for litt mer propersjonelle spillefigurer. 🙂
Jeg har det på samme måte, men min oppfatning av hva som er pent og perfekt er slett ikke det samme som alle andre sin. Derfor er jeg som et lite barn i godtebutikken når et spill har en bra character creator!
Kunne ha tenkt meg et spill till med April ryan, fra «den lengste reisen». beste kvinnelige spillkarakter noensinne.
Ja, man får bare fortsette å mase på Funcom 😉 Dessverre har jeg ikke fått spilt Drømmefall el. Den lengste reisen selv. Har hørt mye bra om spillene!
Anbefales på det sterkeste!
Enig Eirik, April Ryan står høyt oppe på lista mi over beste kvinnelige spillkarakterer 🙂
er enig i at det er litt mange puppedamer i spillverdenen men du har jo tøffe damer også
i Final Fantasy 6 er hovedpersonen kvinne
så har du jo samus fra meteroid
i diablo 2 er jo assassin den kuleste å spille med
og superweapon general i C&C generals er min favoritt
og de fleste rollespill er jo kjønnsnøytrale hvis man kan velge hovedperson selv
forresten så spilte jeg mest med toad i mario 2 fordi han løp raskest og var sterkest, han hoppet ikke så høyt men det var ingen steder man ikke kom opp hvis man holdt inne en powerjump
når man skulle frem og tilbake på ett brett var prinsessen og luigi greie fordi de holdt seg lenge i luften, men i bossfight var de håpløse begge to fordi de plukket opp ting så sent at du var blitt drept 3 ganger før du fikk kastet det
Ja, det finnes så absolutt bra kvinnelige karakterer, men jeg er storforlangende og ønsker meg flere. Og som sagt, ønsker meg mer utseendemessig variasjon også. Jeg setter veldig stor pris på rollespill med gode character creators, kan du si.
Husker at Toad var kjekk å ha på det viset i SMB2, men jeg prioriterte altså å kunne hoppe langt. Ah, nå fikk jeg lyst til å ta frem SMB2 igjen..
At du en gang reagerer på en slik sak. Det selger bedre med «sexy» karakterer på et spill per dags dato, så enkelt er det.
Kvinnelige karakterer er slanke med store pupper, mens mennene er
veltrente og har six-pack.
Ingen vil være en fatass på et spill, det som er tingen med spill, du kan være hva som helst (oftest).
Spill feks «Mass effect 3» eller «Dragon age 2», der kan du være både mann og kvinne, og ha relasjon med begge deler.
End of story.
Problem?
Male Privilege troll, lololol. Litt patetisk.
Ta tilbake kommentaren om fatass. Når en fatass i et spill kommer ut så blir det en spesiell karakter og alle spiller fatassen online.
http://www.youtube.com/watch?v=O55YqMUHINQ
Kjenner meg igjen i det du skriver!
Opp igjennom min spillakarriere har jeg mang en gang sukket og stønnet over dårlig lagde og utformede kvinnelige karakterer og hatt mang mine panneklask over hvor svake noen av dem er. Eller de er sterke, helt til den store MANNEN kommer, da trenger de plutselig å reddes! Eeeeh….
Det finnes så mange forskjellige og unike mannlige karakterer der ute. Tusenvis av forskjellige personligheter og looks, så hvorfor kan ikke kvinnelige karakterer få det samme?
Hvorfor må dama være tynn, digre pupper, langt hår og krabbende på gulvet forelsket i hovedfyren? Jeg har fått nok.
Jeg personlig ønsker meg en veldig total motsetning til alle disse spilldamene.
Jeg ønsker meg et spill med en kvinnelig hovedkarakter som IKKE har modelkropp, men en sterk og muskuløs kropp. Hun skal ha kort hår, gjerne arr etter utallige slåsskamper (hun skal være soldat!) og hun skal ha en skikkelig «messer du med meg, da blir det deng!» personlighet!
Også vil jeg veldig gjerne at hun skal forbli sånn. Jeg ønsker IKKE at hun skal treffe en mann og falle nesegrus for han og PLUTSELIG bli hjelpesløs.
Jeg vil hun skal være sterk og uavhengig av andre, til the bitter end.
Dette har vært utrolig kick ass å fått et slikt spill mellom hendene, bare fordi det ville vært et utrolig friskt pust og en veldig annerledes spillopplevelse!
Jeg takker alle mulige guder for spill som The Elder Scrolls (Morrowind, Skyrim<3) der det spiller NULL rolle om du er kvinne eller mann. Kommer du og spør etter en skitten jobb, er det ingen som nøler med å gi deg den bare fordi du er kvinne 😉
Og alle valgmulighetene for utseende er utrolig befriende!
Litt på tampen her så må jeg si jeg lo godt da jeg fikk vite om hele den greia med han som følte seg SÅ STØTT av at utviklerne av Dragon Age 2 hadde lagt inn en obviously gay karakter i spillet og hadde galle til å si at Bioware snudde ryggen mot mannlige, heterofile gamere! Du snakker om å ha lite innsikt i tingenes tilstand!!
Derfor elsker jeg også Bethesda høyt, fordi de ventet til siste slutt med å annonsere at Skyrim ville ha muligheten for både heterofile og homofile eksteskap og når noen klagde og spurte hvorfor de ikke hadde sagt det tidligere, så var svaret enkelte å greit;
"Not hush hush, just not making a huge deal out of it. You can marry anyone."
Det var så til de grader nonsjalansen som tok meg med storm! Hele den "Ja og hva så?" var befriende å høre.
Ikke alle gamere er hvite, heterofile menn og det er godt at noen har begynt å forstå det.
Vi får krysse fingerene for at fremtiden vil bringe oss litt mer variert kost i våre elskede spill!
Stoler også på at du en dag får deg en jobb innen spillverden og kan gi litt innflytelse og ta med deg ønsker fra oss here ute! 😀
jammen KVINNER Marianne
KRABBER da ofte på GULVET – forelsket i hovedfyren – gjenkjennelig… :):)
Sjarmerende, lille troll.
Er en dame som du beskriver der, som jeg ville DREPT for å se i spill, og det er game of thrones-karakteren Brienne of Tarth.
Det er fraulein du ikke kødder med det..
Til sammenligning ser f.eks d3 barbardama ganske seriøst usexy it, men det er jo ikke så mye dybde i det spillet da.
Spiller for tiden SWTOR, der du kan bygge ganske grimme damer.
JA til Brienne of Tarth! I litteratur, i tv-serier, i filmer er det masse andre typer kvinner, som appelerer og selger som fy.
Brienne! En av mine absolutte favoritter i ASoIaF 🙂
Så enig, så enig! Elsker å få slik frihet i spill, og synes det er merkelig når enkelte tar det som et personlig angrep på egen seksuell legning. Det er jo bare å la være, tenker jeg? Fikk ikke med meg en gang at det går an å gifte seg med noen av samme kjønn i Skyrim. Herlig måte å «tilfeldigvis nevne» det på. Det burde jo være en selvfølge!
Nei, alle spillere er ikke hvite, heterofile menn.. – og mange av disse kan vel også ha lyst til å spille som noe annet enn et hvite, heteromenn innimellom? 😉
Sjekk ut Silent Hill 3 hvor du spiller som Heather Mason.
Karakteren ble applaudert for å avvike fra den vanlige ‘sexy babe’ formelen, med blå ringer under øynene, gusten hud og gjennomsnittlig kropp.
Bare til informasjon 🙂
Takk for tipset! 🙂
Herlig innlegg:)
Takk! 🙂
jeg tror Stine
jeg ønsker meg en spillkarakter som ikke SER kjønn – som ser MENNESKET – men som LIKEVEL blir arrig som Ottar hvis kvinner ikke gjør det akkurat like bra som Menn i en aktivitet.
Jeg ønsker meg en spillkarakter som ser menneskebarn født med akkurat samme forutsetninger i alt – og med like interesser – og som derfor KVOTER folk på plass for å tilpasse virkeligheten MIN verden.
Min spillkarakter er hun som har beverhale-bryster og hofter som en kvinnelig supermodell – eller ung syltynn gutt som er litt samme sak – hun løper litt keitete og hun er redd for alt hun ikke har øvd seg på – alt hun ikke har tatt KURS i og det ikke finnes prosedyrer på.
Min Dame i SpillVerden Stine er hun som sliter rævva av seg for å tilfredsstille alle ferdigheter og sosiale seire feminismen har vedtatt at hun er født til å evne – hun som går kveldskurs for å lære seg hvordan hun skal få mer tid hjemme med barna sine – og den Mannen hun for tiden holder seg med…
Jeg velger meg en evig stresset og lettere forvirret Kari NordKvinne….fordi hun prøver så intenst…på alt…og fordi hun faktisk er så flink på veldig mye…helt uten Lara Crft bryster og laservåpen…men mest fordi jeg egentlig…
…liker henne slik hun er… 🙂
Ja, skriv navnet mitt i annenhver setning og dra for all del inn Ottar. Da tar jeg deg virkelig mer seriøst.
Wharrgarbl
Problemet her er at man tydeligvis forventer politisk korrekte spill utformet uavhengig av markedskreftene.
Spill lages utifra hva som selger, enkelt og greit.
Vil man ha spill hvor damer fremstilles annerledes er man nødt til å etablere en stor gruppe mennesker som er villig til å kjøpe og betale for slike spill. I dag finnes den ikke, så da blir spill som de blir. Nytter ikke å klage til spillutviklerne for dette.
Hei Goggen, her kommer du med et argument som jeg ofte hører i forskjellige sammenhenger: «Det er jo det som selger, så da er det ikke noe problem.» For å sette det veldig på spissen: det er mange som kjøper sex av ofre for trafficking, skal vi da synes at det er ok? Nei. I dette spissede tilfellet er det en hel del moralske og menneskerettslige hensyn man må ta, som ikke gjelder på samme måte for spill. Men jeg kommer med eksempelet likevel, fordi poenget mitt er at «markedskreftene» ikke alltid har rett.
Du sier også at det ikke nytter å appellere til spillutviklere om å lage andre spill enn de eksisterende. Hvorfor skal man IKKE be om annerledes spill, det er jo NETTOPP slik verden går fremover? Gjennom hele spillhistorien har vi (heldigvis) sett mange eksempler på innovative spill. Om det så har vært den geniale ideen å lage førstepersons skytespill i 3D, eller å legge inn mulighet for at spillere kan ta opp sine egne filmer i spillene. Utviklere har valgt å tenke originalt og nytt uten å bry seg om kritikere som facepalmer av idéene deres. Det var ikke så mange som ble imponerte da Will Wright begynte å pitche idéen om et dukkehus-lignende spill hvor figurene skulle gå rundt og gjøre helt hverdagslige ting. Som vi vet gikk The Sims rett inn i historiebøkene.
Så, Goggen, selvfølgelig skal man be om innovative spill, og gjerne med annerledes kvinnelige spillkarakterer.
Hvis man f.eks legger merke til hvilke blader som selges i butikker så kan man lett se at på blader for menn er det kvinner på forsidene og det samme gjelder også for de typiske «kvinnemagasinene» … jeg ser ikke et stort moralsk problem med at kvinner som ser bra ut selger best, også når det gjelder spill…
Hehehe, er en god del enig med deg. Er selv kvinnelig hardcore gamer, og spiller det meste av både action, adventure, fighting, rpg og en og annen fps. Mye av de kvinnelige figurene er nesten karikaturer og tidvis rimelig vulgære i bekledningen. Men for å sette skoa på den andre foten…jeg har jo ikke noe i mot kjekke, muskuløse mannlige rollefigureri bar overkropp (og de er det mange av(. Heller det enn en litt sliten fyr som sliter med håravfall og pubmuskel. Selvfølgelig foretrekker jeg uansett kjønn at karakterene har litt dybde og sjarm. Selv er jeg jo diehard Tomb Raider fan, så jeg skal ikke disse Lara. Har du spilt Enslaved: Odyssey to the west? Anbefales. Gode og litt utradisjonelle karakterer, om så litt muskelgalskap der også.
Min favoritt karakter for nå og alltid er Akuma fra Street Fighter. Banal antihelt, med dårlig humør og idiotiske replikker. Skjønner ikke hvorfor, men det bare er sånn 🙂 Takk for en fin blogg
Takk!
Heheh, tror vi er helt enige jeg. Jeg har heller ingen som helst problemer med pene mannlige spillfigurer. Jeg setter stor pris på litt eyecandy i spill jeg også! 🙂 Men det hjelper lite hvis de mangler personlighet – enten det er menn eller kvinner. Og så er det fint når kvinnelige figurer kan være noe annet enn pene innimellom!
Har faktisk spilt litt Enslaved, og liker karakterene veldig godt. Jeg stoppet imidlertid opp på grunn av litt ensformige brett. Mulig jeg gir det en ny sjanse for historiens del?
Det bør du så absolut gjøre. Har allerede rundet det to ganger, og det blir nok en tredje også. Jeg er helt forelsket i karakterene og storyen. Synd de ikke har planlagt en toer 🙂 Foruten det, så er jo commander shepard ei rimelig hardbarka frøken da, men det har du nok sikkert allerede tatt i betrakning 😀
«Ivy Valentine fra Soulcalibur iført praktisk bekledning»
hahaha, made my day! Nice skrevet, så enig med Mario 2 delen!
Jeg tok et kjapt billedsøk i google på «female game characters» og hun dukket opp. Det var slik et prakteksempel at hun bare måtte med!
To observasjoner, i den grad det er mulig å velge kvinnelige karrakterer er det vanskelig å velge stygge kvinner, eller kvinner som ikke har digre pupper og utpreget feminin form. Det kjipe med å spille kvinnelige karrakterer er at JEG som spiller i min spilling er med på å være underholdning til andre spiller som «noe pent å se på».
Starbuck i serien battlestar galatica viser jo at kvinnelige figurer kan være interessante. Og det hadde vært kult å kunne være en beinhard kvinnelig karrakter (figher?), som ikke har babyhud, men preget av det som er yrket. ARR! Ikke bare elegante som matcher leppestiften, men hud som er like seig og røff som henne selv.
Eller hva med mammafigurer? Mammaer regnes ikke først og fremst som sexsymbol(, på tross av at de har gjerne levende bevis på sin fraværende dydighet). Det er nok at tøffe mødre i naturen som kan brukes som forbilde. «momabear», altså mammabjørn, hun vet hvordan fjerne flis fra poter, og er også rasende defensiv. Fra filmverden er dette en ikek ukjent type karrakter.
PS Det er ikke bare tenåringer som spiller. Og om enn så gøy det er å late som man er slank og ung, er det ikke akkurat spennende å skape et alter geo som alltid er ung, naiv, og halvnaken (ref Robbie Cooper Your ‘Alter Ego’).
Gode poeng!
Ja, mange ønsker seg tøffe, kvinnelige «fighter» karakterer, men ikke så mange nevner mer tradisjonelt kvinnelige roller som f.eks en «mor». Det hadde absolutt vært interessant å utforske en slik figur!
Kanskje er ikke problemet egentlig at det mangler kvinnelige spill-karakterer som ikke er overseksualiserte og stereotyper? Kanskje har vi får få spill-karakterer generelt som ikke er overseksualiserte og stereotyper? Som Therese sier så mangler det jo heller ikke på mannlige karakterer med store muskler og bar overkropp.
Jeg er enig i at det er en skjev fordeling av bra mannlige kontra kvinnelige karakterer, men jeg syns ting har bedret seg med årene, og man kan også se i nyere versjoner av Tomb Raider at de store puppene og smale midja har blitt trappet ganske mye ned på.
Jeg vil tippe et problem er at for få kvinner jobber i spillindustrien, med andre ting er PR og marketing. Forhåpentligvis kan vi få opp andelen her, og kanskje spesielt innenfor gruppen som skriver historiene og utarbeider karakterene, et segment jeg vil gjette meg til er dominert av menn, som kanskje har vansker med å sette seg inn i hvordan en god kvinnelig karakter skal være.
@Gokken: du har nok helt rett i at sex selger, og derfor er nok ikke seksualiserte karakterer noe man blir kvitt i spill (eller andre medier) med det første. Men er uenig at forfatter her, og andre kommentatorer ber om politiske korrekte spill (ta f.eks. homofile forhold i spill som nevnes, politisk korrekt her i landet ja, men overhode ikke alle steder). Dessuten får jeg heller ikke inntrykk av at det er politisk korrekthet som etterspørs, men kvinnelige karakterer som er mer enn blikkfang, de kan sikkert være veldig politisk ukorrekte, så lenge de ikke er éndimensjonale.
I tillegg er jeg delvis uenig i at det er det som «selger som lages», det er det «som forventes å selge som lages». Og dette er ikke nødvendigvis en om samme ting. Og en bransje som ikke våger å tenke nytt og prøve nye ting, men bare pumper ut de samme titlene år etter år forde de selger vil være en bransje som stagnerer og vil bli fattigere, både i «sjel» og volum.
Ta også f.eks. Double Fine sitt Kickstarter-prosjekt nå nylig. Dette viser vel ganske tydelig at de høye herrer i de store spill-studioene, som sitter og studerer grafer og salgstall hele dagen, ikke nødvendigvis vet hva vi spillere ønsker oss. Men heldigvis finnes det hederlige unntak som tørr å satse på noe nytt og annerledes.
Veldig enig.
Jeg kunne, som sagt, tenkt meg mer variasjon når det gjelder begge kjønn. Det blir kjedelig når alle ser tilnærmet like ut, men har merket meg en større variasjon på mannesiden. Når det er sagt så kan mye tilgis så lenge figurene har en interessant personlighet!
Jeg har forresten konkrete planer om en post som går inn på kjønn i spillbransjen 🙂
Glemte å nevne Warhammer (sisters of battle). En del av damene er beinharde, og selv om armor har helt tydlig pupper, så er det ikke det du ser best og først, du ser skuldrene og våpenet, som er poenget med karrakteren. Jeg elsker kommentarene de kommer med. «No retreat, No remorse». Super tøff.
40k fan 🙂 i like
Jaja, dette er noe av det mest sneversynte jeg noensinne har lest. Snakk om å lete etter noe å bli opprørt over. Det er jo viden kjent at vi lettere forbinner oss med og sympatiserer med mennesker vi finner vakre. Derfor er all populistisk underholdning besatt med vakre MENNESKER(ikke bare de stakkars kvinnene). Jeg savner noen eksempler på gode mannlige karakterer ettersom det er dette du må sammenligne med, men det hadde kanskje ødelagt poenget ditt?
Og en ting til, jeg er lei av den holdning som sier at en vakker kvinne ikke kan være en god karakter, og det er det eneste denne artikelen trekker fram som eksempel på noe som definerer en dårlig kvinnelig karakter. Du framstår svært sneversynt når du ikke utdyper dette mer, virker som om du hadde totalt endret mening om samtlige kvinnelige spillkarakterer var flatbrystet… Noe som jeg synes er feil ettersom det jeg mener er en god karakter er person med indre konflikt, en troverdig handlingbegrunnelse for det en gjør, en god forhistorie, etc. Ikke stygg eller vakker.
Så om klishefylte karakterer er et problem spillbransjen har, så ikke si til meg at det kun gjelder det kvinnelige. Er nok av kjekke, barske menn, som sparker ræv fra mandag til lørdag, og selv om jeg ikke er noen av delene så føler ikke jeg meg utelatt og sutrer over det. Uten mye anstrengelse kan jeg nevne Nathan Drake, Ezio Auditore, John Marston, Max Payne, Snake, Duke Nukem, alle fps-krigsspillkarakterer du finner som slike karakterer.
Finner det også kritikkverdig at du kommer med en knusende dom over vakre kvinnelige karakterer mens du hyller vakre mannlige karakterer »Sistnevnte spill åpnet heldigvis for at jeg kunne forelske meg hemningsløst og ulykkelig i vakre, androgyne JRPG-menn.»
Problemet her er vel heller at spillbransjen ikke har kommet dit at de satser stort på karakterdrevne spill, ettersom disse som regel appelerer til de mer »sofistikerte» og de er en relativ liten kjøpegruppe, så man lager ikke spill til dem ettersom det er svært dyrt i utgangspunktet, og at denne gruppen uansett ser ned på spill som formidler av følelser og opplevelser.
«Og en ting til, jeg er lei av den holdning som sier at en vakker kvinne ikke kan være en god karakter, og det er det eneste denne artikelen trekker fram som eksempel på noe som definerer en dårlig kvinnelig karakter. »
Dette må jeg si meg enig i. At en karakter er pen er ikke et problem i seg selv. Men, altfor ofte virker det som om hele karakteren kan oppsummeres gjennom bryst og midjemål (om det gjelder menn eller kvinner).
Men det betyr ikke at vi bør holde munn.
Hvis vi virkelig tror at det er markedskreftene som styrer alt er det bare enda større grunn til å gi beskjed til både designere og investorer om at vi ønsker karakterer med dybde, bredde og sjarm.
Vi bør ikke holde munn nei, men det blir feil og at kvinnelige karakterer som taperen i denne saken, alle karakterer. Men nå er spill såpass dyre å lage at man ikke kan for store skritt fra normen. Vi må bare kjøpe spill som satser på gode karakterer og vise at det er lønnsomt.
Sneversynt er du nok selv. Virker som om du ikke har lest skikkelig hva jeg faktisk har skrevet? Jeg er ikke opprørt på noe slags vis, men du har tydeligvis funnet noe i min tekst som du er opprørt over.
Jeg har kun skrevet at jeg ønsker meg mer varierte kvinnekarakterer – både mht. utseende, rolle og personlighet. Så lenge det er flere mannlige karakterer i spill, vil det naturlig nok være mer varisjon hos disse. Jeg sier ikke på noe vis at disse ikke kan bli enda bedre, men jeg anser dårlige kvinnefigurer som et større «problem» per dags dato.
Jeg sier heller ingen verdens ting om at pene kvinnelige karakterer ikke kan være gode, eller at alle burde være flatbrystede. Som jeg har nevnt noen ganger nå: jeg etterspør mer variasjon og orginalitet.
Du har også greid å lese at jeg kommer med «en knusende dom over vakre kvinnelige karakterer mens du hyller vakre mannlige karakterer». Leser du avsnittet nedenfor det sitatet, så kan du se at jeg ikke har problemer med objektiviseringen i seg selv. Jeg gjør dette selv, det er menneskelig.
Jeg sa ikke at DU var sneversynt, jeg kjenner ikke deg så jeg har ikke noen bakrunn til å hevde det. Jeg mente at det jeg leste ikke var utfyldene nok i kritikken sin. Ettersom du kun trekker fram utseende som negative trekk.
Vel du ønsker deg vel mer varierte karakterer, det gjør jeg også. Men du nevner ingentingom hvilke personlighets trekk du finner som klisjeen, Annet en når du kaller Lara Croft »tøff». Noe jeg ikke syns er en klisjee når det kommer til kvinnelige karakterer i alle medier. Så poenget ditt kommer ikke fram når alle eksemplene du trekker fram er kun vakre babes, med mindre det var kun utseende som er problemet.
Når du skriver »Den nylig oppvåknende tenåringsfeministen Stine var ikke blid.» så er det etter at du har beskrevet Lara Crofts utseende og tøffhet, og jeg regner med du ikke har noe imot tøffe kvinnelige karakterer, så bakgrunnen til kritikken er utseende? Når du trekker fram Nikki er det veldreide formen hennes og de røde lokkene, ikke hennes dårlige karakterutforming eller gjenomføring. Så vennligst pek hvor i artikkelen utseende ikke har vært ditt største klagepunkt. Jeg må si jeg finner det morsomt når »Feministene» er mer opptatt av utseende til kvinner en vi grisete mannfolk…
Ser fremdeles ikke noen mannlige spillkarakterer du kan trekke fram som godt gjennomført. For jeg sier ikke at dårlige karakterer ikke er et problem i spillbransjen men det gjelder ikke kun kvinner.
»Jeg sier ikke på noe vis at disse ikke kan bli enda bedre, men jeg anser dårlige kvinnefigurer som et større «problem»(en mannlige red.anm.) per dags dato.»- I en kommentar om kvinnlige karakterer i spill »per dags dato» kan det lønne seg og ha eksempler på spill som ikke er 15 år gamle…
»Du har også greid å lese at jeg kommer med «en knusende dom over vakre kvinnelige karakterer mens du hyller vakre mannlige karakterer». Leser du avsnittet nedenfor det sitatet, så kan du se at jeg ikke har problemer med objektiviseringen i seg selv. Jeg gjør dette selv, det er menneskelig.» Og når jeg leser det, står det at »For det er ikke objektiviseringen jeg nødvendigvis har problemer med. Det er bare at den i så stor grad, innenfor spillmediet og de fleste andre medier, er såpass ensidig.» Det er ikke ensidig, de mannlige hovedpersonene er nesten like, svært vakre, kjekke barskinger som redder jomfruen i nød og dreper den stygge hvite hetrofile hvite mannen i nærkamp. Dette er et problem for mannlige og kvinnelige spillkarakterer, selv om du vil ta opp kampen for alle undertrygte kvinner så er ikke dette arenaen, her er vi menn like »undertrykte»…..
Superflott innlegg!
Dette er noe som har irritert meg grenseløst i mange år. Selv om jeg etter hvert har vent meg til å løpe rundt som bimbo eller mann i diverse spill.
Men verden går faktisk framover litt framover. Jeg ble veldig glad over at man kunne velge kjønn i alle klassene til Diablo 3 for eksempel. Selv om alle jentekarakterene nesten starter nakne.
Synes Blizzard gjør en strålende jobb når de gir oss kvinnelige helter som ikke ser ut som «vandrende, sexy klisjeer,» jmf deres nye rase pandaren som kommer i neste World of Warcraft expansion. Og ikke minst den kvinnelige versjonen av barbarian, i det fantastiske spillet Diablo 3.
Her snakker vi panda med masse kjøtt på bena og en barbarisk kvinne som er svær som ett hus. 🙂
«Ingen vil være en fatass på et spill, det som er tingen med spill, du kan være hva som helst (oftest).» –> var det en som sa lengre opp her, og dermed blir pandaren-rasen til Blizzard enda mer aktuell. Jeg gleder meg til å se hva slags mottakelse disse figurene får! Så langt er jeg veldig positivt overrasket over de fine kommentarene den kvinnelige pandaren har mottatt.
Blizzard gjør en modig ting med denne rasen, modig gjort 🙂
Pandaren viser at karakterer har ingen problemer med å være interessante uten å være seksualiserte (i likhet med mange klassiskere, som f.eks. Sonic eller Super Marie).
Samtidig må vi ta inn over oss at mange ønsker å spille karkaterer som er «pene». Stine påpeker godt at vi har forskjellige ideer om hva som er «pent» eller «sexy», men for å ta World of Warcraft som eksempel: De mest spilte rasene er også de mest seksualiserte rasene. I en undersøkelse publisert i 2006 viser at i WoW var mennesker og nattalver de mest spilte klassene (med god margin), mens orker og gnomer de minst populære.
På den andre siden: Slike undersøkelser sier lite om hvor robuste disse karaktervalgene/meningene er. I likhet med mange andre hadde jeg hatt lite problemer med å ha en kube som karakter, så lenge den gav meg de riktige systematiske fordelene 🙂
Min kvinnelige favoritt spillekarakter er Shepard i Mass Effect spillene. Liker valgene hun får, gjetter at de aller fleste valgene man har som kvinne er de samme som mannlige Shepard. I skyrim har jeg en kvinnelig paladin (heavy armor, healing) som er litt ymse men langt ifra en dansende stripper.
Jeg tror at en av grunnnene til at både menn og kvinner fremstilles i spill som idealmennesker er at man ofte spiller helterollen.
Når det er sagt tror jeg det er rom for andre typer karakterer, både kvinner og menn. Kvinnene har nok ikke fått så mye plass som menn i spill, men det kommer til å endre seg etterhvert som det kommer flere kvinner i spillbransjen som også bidrar på bl.. design og historieskaping. Andelen kvinner i spillbransjen er fremdeles veldig lavt, men det holder på å endre seg.
Jeg holder på med et spill som har en kvinnelig hovedkarakter, men kanskje ikke den typen Stine savner i spill. Hun er en pen tøffing som skal redde galaksen fra de kjipe kapitalistene! ( http://www.badgerpunch.com/games/gravityrun/ ) 🙂
Selvsagt, hovedpersonene er jo som regel tradisjonelt pene å se på. Bi-figurene kan jo oftere være litt mer varierte har jeg sett, og jeg savner spesielt mer varierte kvinner i slike roller.
Jeg ønsker meg som sagt også flere kvinner i hovedrollen, så jeg synes så avgjort ditt spill virker interessant! 🙂
Dette er mer eller mindre bare tullball. 80% av gamere er menn. Da er det ikke rart at 80% av karakterene er noen de lett kan relatere til. Det at kvinner i spill alltid kravler på gulvet er også helt tafatt. Spill metal gear solid serien. Noen av de verste fiendene å slå er nettopp kvinner(Sniper wolf osv.).
Når det kommer til utformingen av kvinnekroppene har du kanskje et poeng, men mennene har da faen meg six-pack og kanonarmer de og. Dette går begge veier.
Saklig.
Åja, 80% av gamere er menn.. Ja, du har vel tall som understøtter dette? Sist jeg sjekket var andelen kvinner langt høyere, og viser en økende tendens. Etter kun et kjapt søk fant jeg dette
Det går begge veier, har ikke sagt noe annet, men av plasshensyn tok jeg for meg kvinnelige karakterer denne gangen. Kunne skrevet en post om muskuløse, mannlige karakterer også, ingen problem.
HER snakker vi tullball, ass… «[…] ikke rart at 80% av karakterene er noen de lett kan relatere seg til.»?? Finner du en feil? Hvis karakterene ble utviklet fordi den typiske stereotype gamer skulle ha noen å «lett identifisere seg med», så hadde det vel vært en vesentlig større andel av karakterer med ubarberte, enslige unge menn med tomme halvannenliters cola-flasker på skrivebordet og tomme Grandis-esker i en haug på kjøkkenbenken som indikasjon på en lett feil-ernæring med mangel på sollys, vitaminer og mosjon. Ikke en muskelbunt med svart belte i karate, en pike i hver havn og som skyter raskere enn sin egen skygge.
Og hvis dette var et forsøk på å forsvare at en gjennomsnittlig kvinnelige spill-helt ser ut som den barske søstera til Jenna Jameson, og høres ut som hun når klimaks hver gang hun blir slått eller sparket, så ser jeg fortsatt ikke helt hvordan dette er en karakter en «gjennomsnittlig gamer» lettere kan relatere seg til enn en mer hverdagslig utseende jente med puppestørrelse som IKKE er omvendt proposjonal av den faktiske mengden kroppsfett.
Hvis vi altså, for debatten skyld såklart, ser bort ifra at litt for mange gutter tror det er slik den perfekte kvinnen ser ut (gjerne etter inngående kjennskap til hele Jenna Jamesons reportoar), og gjerne konstruerer sine kvinnelige karakterer i bilde av sin egen seksuelle fantasi.
Dette er ett viktig problem i spillindustrien i dag som bør bli gjort noe med. Mine tanker mer spesifikt er vel at jenter ikke har noe imot å bli fremstilt sexy. På en måte er det jo jenters fremstilling i spill en feiring av kvinners utseende. Om det utseende som blir vist fører til at menn får opp øynene for kvinners skjønnhet, eller om det er negativt i den grad at et stadig mer urealistisk skjønnhetsideal fører til angst og depresjon for mange kvinner er en separat diskusjon. Der jeg tror hovedproblemet ligger er at fremstillingen av kvinner er såpass ensformig. Sure, du kunne hatt kvinner med tirrende positurer, men hvorfor ikke også positurer som assosieres med makt, heroisme, skråsikkerhet osv. som alle de mannlige karakterene får nyte godt av.
Synes dette videoen summerte opp mine følelser for temaet ganske bra:
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/the-big-picture/4719-Gender-Games
Enig der. Er ikke motstander av alle sexy kvinnelige spillfigurer, men folk har ulik smak, så det er fint med litt variasjon uansett! Jeg blir jo også veldig glad når det dukker opp menn i spill som (utseende- og personlighetsmessig) faller inn under min smak.
Fin-fin video! 🙂
Dette er jo en endeløs favoritt hva gjelder spørsmål vedrørende spill, tematikk og rollemønstre. Kvinnens rolle i spill og i hvilken grad kvinner framstilles stereotypt.
Det kan vel herske liten tvil om at nettopp dette er tilfelle. Med unntak av noen få kontraeksempler (Samus Aran og Jade fra Beyond Good & Evil er nok mine prima eksempler) så er de fleste kvinnene man finner i spill flate hva personlighet angår og det nøyaktig motsatte hva bryst- og rumpemål angår.
Det jeg dog vil påpeke er at det vanskelig kan sies å være en spesielt stor overraskelse når man ser hvor infantilt gaming er som et historiefortellende medium. Du trenger bare se på hvordan menn framstilles for å få en forståelse av nettopp dette. De fleste mannlige karakterer er der kun for å fylle en form for power fantasy hos konsumentene. De er ekstremt stereotypiske actionfigurer med svært lite personlig dybde, temmelig store muskler og stemmer som får Lynvingen til å høres ut som en kastratsanger.
Story i spill er i skrivende stund pinlig underutviklet i nesten ethvert eksempel du måtte finne på å dra fram. Beklager folkens, men bare fordi det er overkomplisert (convoluted kaller man det på engelsk) og eksotisk så betyr det ikke at FF og MGS faktisk har genuint gode storyer. Min teori vedrørende hvorfor mange gamere får en følelse av god story har med det deltagende elementet spill bringer med seg, altså at man synes det er en god story fordi man selv tok del i den. Den kalde og harde sannhet er at seriøse aktører innen litteratur og film ler så hardt at de blør av de banale plottene spillere selv mener er brilliante. Dette er forresten ikke Roger Ebert som kommer med en ytre kritikk, jeg er selv en over snittet aktiv spiller som finner glede i andre ting enn plott når jeg spiller. Vil jeg ha god historiefortelling og interessante flerdimensjonelle karakterer har jeg saktens bøker jeg kan lese.
Om man tar dette i betraktning så er det slett ingen overraskelse at både kvinnelige og mannlige karakterer i spill er både karikerte og stereotype. De er skapt av middelmådige til elendige historiefortellere som prøver å formidle noe til en mindre kresen brukergruppe. Den dagen spillere selv begynner å stille litt større krav til hva spill bør inneholde plottmessig vil kanskje karakterene og kjønnsrollemønstrene forbedres. Enn så lenge må vi leve med elendig skrevet møl og håpe at gameplayet er nok til at vi føler oss engasjert.
Takk for en lang og interessant kommentar.
Ja, spillmediet er fortsatt ungt og potensialet for forbedring er enormt – på alle fronter. Jeg har bare tatt for meg en bitte liten del av det hele. Jeg kunne sikkert skrevet uendelig mye om alt jeg skulle ønske spillindustrien kunne blitt bedre på. Jeg er spent på å se om og hvordan den vil utvikle seg fremover.
Fler jenter som FemShep (Mass Effect)!
Men også sterke kvinnekarakterer (altså ikke lettkledde pene frøkener som later som de er tøffe men som senere viser seg å være emosjonelle vrak som gjerne vil forføre deg når tiden er som så) med forskjellige kroppstyper, skjønner ikke hvordan slike benmagre kvinner kan slå ut hele arméer alene..
Tror gutta heller vil ha noe ala Kat (Halo Reach) enn en lettkledd forførerisk jente.
Det syntes til og med jeg er attraktivt!
Oh, og Alyx fra HL2. Det er for meg ubegripelig at man kan skrive en sak om dette temaet uten å nevne hverken Jade eller Alyx i det hele tatt. Dette er kanskje de mest gjennomførte kvinnelige spillkarakterene som noensinne er skapt.
Å spille seg selv er sjelden noe jeg tror noe vil. En spiller vel gjerne for å unngå nettopp dette. En kan naturligvis ta seg selv som et utgangspunkt, men fristelsen ved å da fikse opp idealet litt er vel naturlig nok. Fjern den pondusen, frem brystene eller skjønnheten en gjerne ikke føler enn har selv.
Det er jo naturligvis nok av de som lager/foretrekker karakterer basert på helt andre kriterer, men det skal vel ikke overraske noen? Vi har alle et veldig subjektivt synspunkt på hva som er pent, tiltrekkende og sexy. Samfunnet rundt oss, massemedia og kulturen vi lever i alle har sin påvirkningskraft på hvordan vi ser skjønnhet.
Disse tingene kommer ta spesielt til spille når vi skal lage karakteren selv, vi skal lage vår egen «helt» gjerne en som vi kan ende opp med å ha et langt forhold til. Når dette kommer inn så blir det komplisert, for vi vil alle noe forskjellig, vi vil alle ha noe unikt og noe vi anser vakkert eller kanskje «ruggedly handsome» for å sitere Nathan Fillion (Castle,Firefly). Teknologien vi har i dag er rammeverket vi kan lage karakterer innen, utviklerene må ta noen valg på hva de gjør og ikke gjør.
Spillene som har kommet ut relativt nylig gir noen helt fantastiske muligheter og trenden er klart for å gi begge kjønn store muligheter og stort sett like muligheter. Om jeg klart ser stereotypene tidligere, så er mulighetene nå større både teknologisk og kulturelt. Spillene i dag er mer beregnet for at ikke bare gutta skal spille dem, det er naturlig nok også her unntak, men det finnes unntak i alle aspekter i livet, selv i spill.
Fantastisk bra innlegg som falt i god jord hos en person som er forlovet med en gamer ;D
Greit nok at kvinnene har store pupper, smalt liv og gjerne breie hofter og sprettrumpe, men det som irriterer meg er at i mange spill er det slik at jo høyere level, og jo bedre armor, jo mer lettkledd blir man, noe som er ganske teit med tanke på at det skal beskytte deg bedre. De mannlige karakterene blir gjerne gående tanks samtidig.
Enig-det er ihvertfall usynkront. Hvis det ikke er så farlig for puppedrømmebabesene å løpe i microshorts blandt spisse jernrør og piggtråd ,hva skal da herrene med rustning? Kanskje de ikke klarer å få den av-limt fast på kroppen eller noe? Alle som har vært ute og løpt orientering i terreng full av flått,ripende greiner og bitemygg vet at det eneste fornuftige er å ta på seg beskyttende klær. På en byggeplass ville man ikke fått lov å komme inn uten å bruke verneklær,vernesko,hjelm osv pga alt man kan skade seg på. Så da vurderer jeg alt preket om realisme i animasjoner som urealistisk..mange gutter er veldig opptatt av fakta og virkelighet og usannsynligheter i filmer,nærmest et eget fag å påpeke slike usannsynligheter og feil i filmer ellers, så her er det en kortslutning ute og går.Menmen,det blir vel et urealistisk liv foran x-boxen de ønsker seg,så får heller vi andre dra på fjelltur i Rondane.
Veldig upraktisk og med digre pupper hvis man skal løpe rundt og slenge seg fra tre til halv fire og leke Tarzan . Rart at autentisitet og realisme ellers henger høyt når det gjelder animasjon….en autentisk dame ville vel sett mer ut som Marit Bjørgen,Cecilia Brækhus,Naomi Rapace eller Thea Vingmark Næss(kickbokser)- ganske mye flatære ballær på vingan der igården…De animertes kvinneforening har sannsynligvis vond rygg og står på ventelister til brystreduksjon på Navs bekostning (siden dette ikke er et kosmetisk motivert inngrep.) (M)amma,jeg er tørst! 😀
Ønsker meg et spill med en halvnaken Morten Harket springende rundt i løs microshorts-men da får jeg vel lagere sjæl…;-)
Spillavhengige har fått egen hjelpetelefon.
Selv er jeg i grei nok form men er lei av å spille en mann som ser ut som han trener 60 timer i uken på trenings studio.
Så var forfriskende å spille SWTOR der jeg spiller en massivt tjukk Jedi Consular ; ).
Ser den. Liker selv å spille som mann innimellom, men velger det ofte bort, siden jeg foretrekker normalt slank framfor enorm muskelbunt. Overraskende få spill som lar deg lage en skikkelig tjukk avatar. Kudos til SWTOR.
Fint innlegg Stine! Jeg er enig med deg. jeg også savner mer variasjon, ikke bare utseendemessig for mine spillkarakterer, men også mer variasjon i spillet selv når det kommer til hva vi kvinner liker å gjøre eller ei.
Her er noe du kan dra med deg videre til neste blogg, hvis du slkriver en slik, om jenter i spillverdenen:
At gutta tror at vi jenter ikke spiller er bare dumt. Vi spiller vi, i alle aldre 🙂
Jeg selv er godt voksen og har spilt diverse MMORPG’s siden slutten av 90-tallet. I blandt annet WoW var vi en ‘gjeng’ av damer som (nesten alle) hadde voksne barn og barnebarn! Noen av jentene, deriblandt meg, begynte å spille MMORPG’s for å tilbringe tid med barn eller barnebarn som bodde langt unna. Selv spilte jeg med en studerende sønn som gikk på skole i England. Vi utviklet våre karakterer parallelt med hverandre og tilbrakte mange herlige timer sammen i spillet.
Jeg kan love deg at det på mange måter har styrket båndene mellom mor og sønn! Nå spiller jeg et spill laget av Jagex kalt Runescape med mitt yngste barnebarn! Vi hugger trær sammen, går på quest’s og kriger sammen. Det er veldig gøy!
Vi har tonnevis av venner på vår venneliste fra alle verdenshjørner. Min venneliste består mest av voksne da. Men jeg må si at det er befriende å vite at av de 200 jeg har på min liste er mer enn ni tiendeler over 40 og brorparten av de igjen er kvinner. Jeg kan ikke skjønne at menn tror vi kvinner ikke spiller! Vi skyper sammen når vi spiller, noe som gjør spillet mer ontime og spennende.
Håper dette kan være til hjelp for deg med fremtidige blogger 🙂
Hei Sonja, takk for en fin historie fra livet ditt. Det er alltid hyggelig å høre om de historiene som skiller seg fra stereotypene. Jo flere av dem, jo bedre, for bare sånn kan man få bukt med stereotypene 🙂
Da jeg var med og starte Spillpikene for over tre år siden var det bl.a. nettopp for å synliggjøre kvinnelige spillere. Dette ønsket lå også til grunn for masteroppgaven min, som tok for seg kvinnelige spillere over 18 år. Jeg tillater meg å lenke til bloggposten min fra den gang om oppgaven, hvor det også er en lenke til oppgaven som helhet og til det treårige, svenske forskningsprosjektet Gaming Moms. Både oppgaven min og Gaming Moms-bloggen har mange fine anekdoter!
På tide at noen tar tak i dette. Jeg for min del savner flere spill av samme type som NOLF med samme type karakter som Jane Archer. Ok, hun var sexy med usannsynlig kropp, men hun var i grunne tilsvarende usannsynlig dødelig med sine våpen. I tillegg var historien spennende og brettene variert med stor frihet mht hvordan man ville gå frem for å komme igjennom. Jeg velger alltid en kvinnelig karakter, er mindre opptatt av utseendet siden jeg stort sett spiller 3-person og mine favorittspill gjennom tidene foruten NOLF 1 og 2 (Noone Lives Forever) er i eventyrjangren som Morrowing, Oblivion og nå Skyrim. Når det er sagt er jo i grunnen de mannlige spillkarakterene i Deus Ex (spilt alle) og Splinter Cell (bare 2’ern) like stereotypt usannsynlig fysiskt overdrevent perfekt som de kvinnelige i et hvilket som helst spill. Til slutt, etter mange år som spiller (er 48 og spilt i 18!) vil jeg også tro at det er et marked som ikke utviklerne tør å sikte seg inn på. Jenter vil ikke bare spille The Sims, vi vil også ha spenning og dramatikk, utforske nye områder, finne skatter og utvikle en karakter som passer til vår spillestil. Dette handler ikke alltid om mest imponerende våpen eller mest blodige kill, men rett og slett om å ha valgmuligheter……
Sorry, mente selvfølgelig at jeg sort sett spiller 1-person…..
Som en mann med etter hvert tynnere hår, alderstillegg rundt midjen, men med en litt over gjennomsnittlig intelligens, så synes også jeg at det er trist når spillkarakterene jeg spiller er vandrende kjøttstykker med aggresjonshåndteringsproblemer som knapt klarer å stave sitt eget navn. Er det ikke like problematisk at menn til stadighet fremstilles som Cro Magnon med en minigun?
Joda. Er ikke så begeistret for den typen mannlige karakterer selv. Som jeg har kommentert allerede, så kunne jeg glatt ha skrevet en egen bloggpost om overdimensjonerte muskelmenn. Det kan godt hende at jeg gjør det en gang i fremtiden, faktisk 🙂
Ypperlig innlegg. Jeg skulle nok ønske man i større grad fikk bestemme utseendet selv, som i rpg og en del mmo, men det hadde vært gøy med en tjukk spill-hovedperson. Rett og slett fordi den eneste jeg har spilt som er mer enn litt chubby, er Uncle Pey’j var Beyond good and evil. Og han er tross alt en gris.
Og det hadde vært fint om ikke alle spillfigurer omtrent var hvite. :p
Absolutt! Det er ikke så mye variasjon i etnisitet akkurat. Det går vel igjen på målgruppe og at utviklerne ikke vil «skremme vekk» spillerne. Jeg tenker at om spillet er godt så vil folk kjøpe det uansett..
Tror grunnen til at det var et slik voldsom objektivisering av kvinnelige spillkarakterer på 90-tallet var at spillbransjen rett og slett fryktet at mannlige spillere ikke kunne identifisere seg med kvinnelige spillkarakterer. Ved å lage maskulint gameplay med kvinnekarakter med overdrevne kroppsproposjoner kunne de mannlige spillerne «se bort» i fra kjønn, og lettere bli drevet med i spillet.
Lara Croft er jo karakteren vi forbinner mest med dette.
Nå er det annerledes. Bayonetta blir jo nesten sett på som et spill i retrosjangeren fordi det er så lenge siden man har hatt denne typen kvinnekarakterer i spill. Når det gjelder Fighting Games så er jo dette en sjanger som ikke har utviklet seg videre annet en grafisk, men det er også en sjanger som fortsatt har et stort flertal av mannlige spillere.
Jeg tror at objektiviseringen av kvinner vil bli mer og mer borte i spillsjangeren. April Ryan(Lengste reisen), Zoë (Dreamfall) , Jade (Beyond Good and Evil), Madison (Heavy rain) er eksempler på mer moderne kvinnekarakterer. De ser mer normale ut, men har fortsatt viktige attraktive kjennetegn. Jade i Beyond Good and Evil er kanskje den mest tilltalede spillkarakteren jeg har spilt. Hun har en sterk personlighet, er pen, og spillets gameplay er utfordrende nok til å treffe begge kjønn, uten at karakteren føles for maskulin eller feminin.
I spillet Bark har vi i karakterdesignet av hovedpersonen Huldra konsekvent prøvd å unngå de tidligere stereotypiske kvinnekarakterene. Men uansett hvilket kjønn karakterene i spill har så er det viktig at de har attraktive kjennetegn.
Researchers point out that gazing at attractive features puts people in a positive frame of mind from which they are more likely to evaluate anything about the person, or even what’s happening in general, more positively. (Katherine Isbister, 2006)
Huldra er jo kjent som en vakker kvinne. Og i det visuelle designet av henne har vi forsøkt å beholde disse kjennetegnene uten å overdrive. For oss er det viktig at hun ser bra ut. Det vil være tiltalende både for mannlige og kvinnelige spillere.
Vi har kjørt en spørreundersøkelse på internett, som spillpikene retweetet på Twitter. Her er noen av resultatene som er relevante i forhold til denne artikkelen.
8. Hva er din generelle holdning til å styre en kvinnelig hovedkarakter?
1 Liker ikke 0%
2 5 4%
3 27 23%
4 20 17%
5 liker 61 53%
9. Hvilke egenskaper er viktige for en kvinnelig hovedkarakter – Attraktiv
1 8 7%
2 9 8%
3 33 29%
4 32 28%
5 31 27%
9. Hvilke egenskaper er viktige for en kvinnelig hovedkarakter – Sterk
1 4 3%
2 14 12%
3 52 45%
4 28 24%
5 15 13%
9. Hvilke egenskaper er viktige for en kvinnelig hovedkarakter – Atletisk
1 5 4%
2 7 6%
3 34 30%
4 39 34%
5 28 24%
9. Hvilke egenskaper er viktige for en kvinnelig hovedkarakter – Feminin
1 7 6%
2 18 16%
3 26 23%
4 44 38%
5 18 16%
9. Hvilke egenskaper er viktige for en kvinnelig hovedkarakter – Selvstendig
1 3 3%
2 3 3%
3 19 17%
4 38 33%
5 50 43%
9. Hvilke egenskaper er viktige for en kvinnelig hovedkarakter – Smart
1 2 2%
2 3 3%
3 20 17%
4 27 23%
5 61 53%
Ta gjerne turen innom facebooksiden til Bark. https://www.facebook.com/BarkTheGame
Der finner dere også konseptskisser og trailer av spillet. Om dere har tid, svar gjerne på spørreundersøkelsen som ligger på facebooksiden.
Ja, det er så absolutt en positiv utvikling. Håper at det fortsetter den veien! Jeg er som sagt ikke negativ til «pene» spillfigurer, men håper å se mer orginalitet.
Ang. Bark: Ikke jeg som retweetet den linken, så jeg fikk ikke med meg dette. Takk for tips, skal kikke på det. Interessant konsept, og kult at dere har vært såpass bevisste på å unngå stereotyper!
Det som er veldig merkelig med dette temaet er at alle disse mannlige hovedrollene er også utrolig «perfekte» mennesker, men det er ingen som klager over det. Hvor mange spill har en halvfeit fyr med måne i hovedrollen ? Spør du meg så er det veldig feil å si at objektiviseringen er ensidig, det er bare ingen som bryr seg når det handler om menn.
Hvorfor har kvinner ett så stort problem med at deres kjønn blir framstilt urealistisk? Si jeg (som mann) spiller Uncharted. Jeg vil ikke ha noe problem med å koble med hovedrollen fordi han er utrolig mye kjekkere og i bedre form enn jeg er. Jeg tenker ikke stort over hvordan han ser ut i det hele tatt. Jeg er bare vant til at man spiller en fyr med en stor brystkasse, brede skuldre og ett firkanta ansikt med framhevet kjeve og hake, og jeg ser ingen grunn til å klage over det selv om det er totalt urealistisk for de fleste menn.
Hvorfor er dette så annerledes for kvinner ?
Godt spørsmål. «Hvorfor er det så viktig for kvinner hvordan spillfigurer ser ut?» Fritt oversatt 🙂
Hmm, vel, jeg personlig har ofte lurt på hvorfor menn så lite tenker på sitt utseende. På stranden en varm sommerdag ser en titt og ofte (godt voksne) menn i bittesmå badebukser, med vommen hengende stolt over kanten og rumpesprekken frekt glisende til alle og enhver. Men ellers også, ikke bare på stranden. For korte skjorter som avslører fete vommer og løse bukser som blotter svette og hårete rumper. Yikes!
Eller menn i gedigne shorts, som rekker ned til halve leggen, med hvite sokker i sandalene. Gosh.
Man ser sjelden om aldri kvinner gå kledd slik. Jeg skulle så inderlig ønske at menn faktisk brød seg mer om utseendet sitt enn de gjør idag.
Jeg tror nok at grunnen til at menn ikke bryr seg like mye om spillkarakterens utseende som kvinner gjør, er fordi menn stort sett har mindre selvinnsikt enn det kvinner har. Om det er positivt eller negativt er en annen diskusjon. 🙂
Som kvinnelig gamer har jeg heller ingen problemer med å spille Natan Drake (Uncharted) selv om han er bredere over brystkassen, med mer velutviklete overarmer og kjakeparti, og i bedre form enn meg. men jeg LIKER bedre å spille kvinne. Sånn er det bare.
Har bare spilt meg gjennom første spill med Uncharted foreløpig, der Drake blant annet treffer en kvinnelig journalist. Søt og stilig, men ikke ekstravagant på noen måte. Jeg synes det er kjempetøft når hun tar affære, sprenger fengselscella og hjelper Drake å unslipper gjennom jungelen. Men jeg synes det er kjempeirriterende når vi møter nye farer og Drake (egentlig jeg) sier til journalisten: vent her, mens jeg ordner opp….
Og poenget mitt er: For min del spiller det ikke så stor rolle med utseende og muskler ( likevel greit at damene har nok klær på). Det viktigste er at de får en viktig rolle i spillet. Gode eksempler på slike kvinnelige figurer er nevnt over : April Ryan(Lengste reisen), Zoë (Dreamfall) , Jade (Beyond Good and Evil), Madison (Heavy rain) .
For meg er dette eksempler på kvinnelige spillfigurer som er med på å drive handlingen fremover og har en avgjørende rolle i spillet. Det er viktigere enn utseende.
«men jeg LIKER bedre å spille kvinne. Sånn er det bare.»
Er det ikke dette som er problemet. Jeg kan ikke komme på noen gang at jeg har tenkt «å det var kult fordi det var en fyr som gjorde det» eller «det var kjipt fordi jeg spilte en dame». Det er ikke spillet som gjør det til en kjønnsting, det er deg. Du har en diskriminerende holdning der ting er bedre med ett spesifikt kjønn.
Som kvinnelig gamer har jeg heller ingen problemer med å spille Natan Drake, men ja. Som kvinne liker jeg best å spille kvinne.
Diskriminering? kanskje…
Identifisering? ganske sikkert….
Man må huske på at de fleste spill om ikke helt A4 blir laget for å tjene penger. Den størte delen av kjøperene er menn når det kommer til spill, så man velger å neglesjere mange av de andre kjøpergruppene. Dette har alltid vært sånn, men med tiden kommer det flere å flere jenter inn i spillverdnen. Selv om det kanskje er på rett vei i å ha en god blanding av kjøpere, er det forsatt utgiverene som mer eller mindre styrer hvilke spill du finner i butikken.
Når det kommer til kvinnelige karakterer så har jeg spilt spill med mange, deriblandt noen av Tomb Raider spillene. Jeg har spilt de fleste Metroid spillene, og jeg har også spilt Super Mario Bros. 2 som du nevner i innlegget. Syberia spillene har jeg spilt. The Longest Journey spillene (TLJ og Dreamfall), Broken Sword serien, hvor en av hovedpersonene har hovedrollen, Book of Unwritten Tales hvor den ene hovedrollen er en kvinnelig alv, pluss en hel del titlejer jeg ikke kommer på nå pluss en god del rollespill hvor karakteren er (om ikke hva som helst) helt egendefinet.
Beste spill må bli The Longest Journey dog, av de med kvinnelig hovedrolle.
Stine, kom plutselig til å tenke på denne når jeg leste kommentaren din 😀
http://youtu.be/OTGh0EMmMC8
Hehe, ja den der er fin 🙂
Øhhh det er vel sjelden at de ferdigmekka spillkarakterene ser ut som den lokale pubhelten vel ?
Det er kanskje digre brøster på mange kvinnelige spillkarakterer,men det er det faen meg på de mannlige og.
Digre muskelbunter og kjekkaser uten like.
Den styggeste mannlige karakteren jeg kan komme på akkurat nå er gordon freeman og lets face it duden er heit som ei steikepanne.
Du får ta en titt til venstre og høyre og å ikke bare rett fram.
Vær kvinnelig barbarian i Diablo III hvis du vil være svær og lite tiltrekkende 🙂
I cod:MW4 og COD:MW3 så finnes det ingen kvinner, som jeg kan se.
Mange har hjelp på men det burde ivhertfall hvert noen med langt hår..
I min gruppe er det ingen kvinner, aldri. Burde vært det. For likestillingens skyld..
Er ikke så mange i militæret i Norge, men det er pga Norske holdninger.
I Israel har Kvinner også verneplikt. De må kjempe for sitt land i minst ett års utdanning for å vite hvordan det gjøres…
DET ER viktig at kvinner er med i COD! Det er naturlig.
Det morsomme er vel at Israel en gang forsket på kvinners nærvær i forsvaret gjorde med totalen. De fant at når kvinnelige soldater gikk i krig med menn begynte menn å gjøre idiotiske ting som å ofre seg for å prøve å redde sine kvinnelige «svakere» kolleger, og dermed gikk effektiviteten og slagkraften som helhet ned. Hadde vært gøy å finne denne artikkelen igjen, i mangel på dokumentasjon.
Så bra-så ble kanskje færre folk drept:-) Man blir ikke født for å bli drept. Man fødes for å få et godt liv.
Så bra-så blir kanskje færre folk drept. Man setter ikke barn til verden for å få dem drept. Man setter barn til livet med ønske om at de skal få et levelig og godt liv. Som regel. Det heter kjærlighet til livet og verden. Mange har glemt den egenskapen.
Det er forsåvidt sant. Men når et land først har et militært forsvar så ligger det jo i sakens natur at det helst skal være mest mulig effektivt.
Her er noe av problemet med selve holdningen som råder og har rådet i uminnelige tider med å se på jenter som et sexobjekt uansett sammenheng,nå også fra barnehagealder av,hvor de små babyene bruker bikinioverdel tilogmed for å betone kjønnstilhørighet før de engang kan si «pupp».: Dette er en verdensomspennende disrespekt som setter hele menneskeheten i åndelig fengsel,både kvinner og menn,jenter og gutter.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Jentesoldater-far-sine-liv-rasert-6831824.html#.T7gWwMUWKE0
Hvorfor blir ikke ekte kvinnelige helter som holder fortet dag ut og dag inn hyldet.
De tar vare på bil- og motorsykkel
ulykkesskadde på sykehusene,de passer på bestefar og bestemor og oldemor og oldefar på sykehjemmene dag ut og dag inn.På ambulansene.
De står i kassa på Rimi og passer på at vi får mat i hus,de jobber overalt,også i mannsdominerte yrker.De jobber i politiet,i orkestrene,de jobber overalt og gjør ubemerket sitt daglige strev for mat på bordet og for samfunnsinnsats.
Og så er det tynne damer med store pupper som raser rundt og skyter som er den store drømmen.
Hva med litt takknemlighet overfor de virkelige helter og heltinner?
Hei du, jeg vil påpeke at jeg tviler på at Stine er uenig i hva du skriver her. Det er jo akkurat nyanseringen av stereotypene Stine ber om. Så klart vi skal fokusere på de positive forbildene. Det er ingen motsetning mellom å ønske en debatt om fiktive og og en debatt om ekte heltinner.
Men du er kanskje litt sneversynt i beskrivelsen av dataspill her. Ikke alle spill handler om å rase rundt å skyte 😉
Kanskje dette samtidig kan bekjempe usunne spillevaner hos unge gutter og menn?
Dersom dataspillene fra nå av begynner å handle om lesbiske muslimer med styreverv i Statoil som bekjemper etnisk norske heterofile menn med rosetog og feministisk litteratur, så skal du bare se at dette kan få flere positive ringvirkninger.
Så bra at du tar opp dette! Selv har jeg ikke ork til å ta opp dette andre steder enn på Facebook, der sjansen for trolling og hjernedøde flamewars are langt lavere. Denne filmen oppsummerer veldig fint de slitsomme og smått ugreie konsekvensene ved å fremstille damer i gaming utelukkende som veldreid og hjernedød eye-candy:
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/the-big-picture/5436-Not-Okay
Dette med at du som jentegamer blir vurdert etter hvor mange «mannlige» egenskaper du besitter, og får tildelt kulhetsfaktoren deretter, er også en helt annen can of worms. Spille FPS? Dødskult. Spille Sims? Åh, så teit. Spille WoW? Greit, så lenge du ikke er en Night Elf Druid, for lol, da er du bare SÅ jente. Spiller du dårlig, så er det fordi du er jente, spiller du bra, så er det på tross av at du er jente. Dette er selvsagt ikke holdningene til alle som befinner seg innen spillkulturen, men etter noen år på baken som «jente-gamer» ser man fort de store linjene.
(Tror også du vil sette pris på denne: http://eschergirls.tumblr.com/ 😉
Takk! Jeg hadde virkelig ikke sett for meg at enkelte kom til å reagere så sterkt på denne posten, men nå har heldigvis de fleste vært positive 🙂
Er veldig enig i det du sier om å spille de «riktige» spillene, og det at du også må spille på «riktig» måte. Har kjent en del på det selv faktisk. Spiller ikke FPS, og spiller heller ikke ofte nok til å bli en «god nok» gamer. Som kvinnelig gamer føler man ofte at man har mye å bevise.
Takk for bra linker!
Men Stine. Wow har female dwarfs, og female barbarian i Diablo de kan vel ikke sies å være akkurat babes, så Blizzard må jo ha gjort noe rett. Men jeg ser ikke helt for meg at Eve-online blir det samme med chubs. Jeg hører til normalbestanden av norske kvinner i størrelse og jeg plages ikke av at jeg kan spille noe som ser penere ut enn meg. Jeg vokste opp som en av gutta og i spillet var jeg aldri usynlig, ikke på grunn av pene karakterer, men fordi jeg nettopp kunne gjemme meg og glemme mitt egentlige kjønn og fortsatt være godt likt.
Forøvrig første gang jeg hører om denne siden,men jeg tror ikke det blir siste gang jeg leser her. 🙂
Jo, man har ofte større valgmuligheter i rollespill o.l. Det er fint. Jeg har heller ikke problemer med pene spillfigurer, men savner mer variasjon i design. Mye av problemet for min del ligger også i at det er færre kvinner i sentrale roller, og at de ofte ikke har like stor betydning for å drifte handlingen fremover.. ..og mer utradisjonelle kvinnelige bi-karakterer hadde vært fint!
Velkommen tilbake 🙂
Hva med Portal 1 og 2? Hun ser ganske normal ut og er smart som få 😉
Hehe… klassisk!
Dama i Portal sier jo aldri noe, og alt hun gjør styres av den som spiller spillet. Hun fremstår vel ikke akkurat som den skarpeste kniven i skuffen når en treåring styrer henne?
Så da er det vel du som er «smart som få»? Eller i hvert fall synes selv at du er det? 😉
Når det gjelder hva slags ønsker jeg selv har til kvinnelige hovedroller så går det vel mer på personlighet enn utseende. Som mann tar jeg meg ikke spesielt nær av at damene så og si alltid har et lytefritt utseende eller at klærne deres er overdrevent utfordrende. Det er liksom ikke det jeg går og grubler over – i hvert fall ikke før kona evt kikker meg over skulderen og kommenterer utseendet deres 😉
Men om det kan gjøre jenter som spiller litt mer fornøyde så gjør det ikke meg noe om i hvert fall puppestørrelsene og klærne tones ett par hakk ned og at man heller gir henne en interessant personlighet. Det er ikke alle spill hvor personligheten kommer så godt frem da (eksempelvis Portal spillene som nevnt) så en forutsetning for at det skal ha noe for seg er jo at man gir spillkarakteren litt dybde enten i FMV-sekvenser eller i form av in-game bakgrunnsinformasjon som kan leses av de som gidder å bruke tiden på sånt. Med Dybde så mener jeg at rollepersonen ikke bare skal ha positive egenskaper men noen svakheter også. Det gjør dem mer spennende og lettere å identifisere seg med.
Det er et intressant syn på saken du beskriver, men når alt kommer til alt har man i mange tilfeller valgmuligheter på hvordan man skal se ut i et spill. Jeg tenker hovedsaklig på rollespill og liknende, hvor man selv kan velge ansikt, og ofte kroppsbygning (bredde / muskler) etc. Du kan jo bare lage deg en grå mus, og så er alle glad.
Coverbilder er logisk nok prydet med vakre damer, det selger mer enn stygge damer rett og slett.
Det går an å være pen, og overhodet ingen grå mus, uten å ha puppene hengende ut av den nært-ikke-eksisterende toppen sin. 🙂
Må ikke glemme at pupper også gjør seg bra av og til. 😉
Håper de aldri endrer Dead or Alive sin målgruppe, for å si det slik, trenger litt eyecandy fra tid til annen også. Så får jeg heller orke å se på Chris Redfield flexe bisepsene 24/7 i de nyere RE spillene… 😉
Hva med hun frøkna i Mirrors Edge? Ja, hu er jo pen, men ikke akkurat en stereotype babe. Og hun har jo mad skills som jeg ikke har sett en mannlig spillkarakter kan matche.
Chell fra Portal, Cate Archer fra No One Lives Forever, Jade fra Beyond Good and Evil, Faith Connors fra Mirror’s Edge og Alyx Vance fra Half Life 2
Samus!
Samus teller bare hvis Other M ikke regnes som kanon.
Kvinnelige Shephard i Mass Effect spillene har realitistisk bekledning (sjøl om Miranda tar seg av rumpe og pupper, men også hu fikk en rustning som er noenlunde logisk).
Nå er Miranda bare en nevnbar karakter i et av spillene. 😉
Female Shephard i ME3 spilte jeg faktisk selv, hun var helt klart verdig en gjennomgang.
Men hvilket spill skal jeg kjøpe som har halvnakne sexy menn, så heterofile damer får noe smekkert å se/sikle på mens man spiller?
Bør være lendesmal-herdebrei,senesterk, vakker,kjekk og ikke ha hår på brystkassa.
Noen som vet her inne?
alle final fantasy spillene, gears of war, gta, fifa. jeg kan forsette inn i evigheten
Foreslår at du sjekker spillene:
«Drømmefall»
«Den lengste reisen»
To spill fra funcom, et norsk spillfirma som står bak age of conan og the secret world.
Stine.
Takk for bra og viktig innlegg. Gode historier og gode rollefigurer er viktig for spillopplevelsen. For meg handler dette mer om innhold enn utseende, at rollefigurene har betydning for handling og utvikling og ikke er bare staffasje. Enig med dem over som framhever Dreamfall og Den lengste reisen som eksempel på spill og rollefigurer vi vil ha mer av.
Jeg tenker også at nordiske spillprodusenter har store muligheter til å utvikle interessante karakterer. Nordiske forfattere og filmskapere har skapt figurer som Pippi Langstrømpe, Lisbeth Salander ( Menn som hater kvinner) og Saga ( Broen). Det må være potensiale for å skape like interessante roller i spill, slik at vi i framtiden kan glede oss til interessante rollefigurer, både kvinnelige og mannlige.
Om de klarer å skape like interressante roller i spillverden kommer an på alder og mentalt utviklingsnivå hos skaperne..rettere sagt psykologisk utviklingsnivå. . . mye er guttefantasier på linje med eventyrprinsesse-drømmer hos små jenter.Det er lov å være ung,men det er like umodent begge deler i møte med the real world. Crash!Bom! Skuffelse…
En digresjon.:Har jo sett en del geniale planer på tegnebrettet som blir helt på jordet når maskin møter virkeligheten.Kart versus terreng. Hvis kartet ikke stemmer med terrenget så er det nok terrenget det er noe i veien med som den gamle teknokratvitsen sier.
Så sant som sagt! Og til syvende og sist: Det er vel selve spillet som gjør at det er bra eller ikke? Og hvis gutta kjøper spill for at coveret viser en fantasy-figur med halve puppestellet ute, så har de vel bomma i utgangspunktet…. (Viser til lengre opp her hvor en gutt(mann???!!!) synes det er kjekt med slike «babes».)
Og…..du er vel rimelig skrudd hvis du sitter å får benner`n av en «tegneseriefigur»…. XD
Takk skal du ha! 🙂
Såvidt jeg har fått med meg så er det flere kvinner i den nordiske spillbransjen også, så jeg kan se for meg at mulighetene for flere interessante karakterer herifra absolutt bør være til stede.
Ser liksom ikke helt det store problemet, alle spill er jo propfull med både mannlige å kvinnelige supermodeller, samme hva du spiller nesten. Er jo ikke bare kvinnelige proporsjoner som er helt ut av den vide verden. Se bare på Kratos i God of War, han er jo muskelbunt nr1, så har du folka i Gears, muskelbunter ut av denne verden. Men klager jeg på åssen de ser ut? nei, synes egentlig dette temaet begynner å bli oppbrukt, for det kjøres om og om igjen hele tiden. Ser du meg klager på åssen mannfolka ser ut i spill? nei. kan de markedsføre spill med råtøffe mannfolk? ja de kan det, akkurat som de kan markedsføre med støggheite kvinnfolk.
/end rant
Hei du, Cyan, og en hel del andre av dere! Hoppet dere over å lese hele teksten til Stine? Isåfall ville dere sett at hun skriver:
«For det er ikke objektiviseringen jeg nødvendigvis har problemer med. Det er bare at den i så stor grad, innenfor spillmediet og de fleste andre medier, er såpass ensidig. Samtidig føles det også som om dette aspektet “sperrer” for utviklingen av mer varierte og interessante kvinnelige karakterer»
Legg merke til at hun snakker om ensidighet, og at det er snakk om mer varierte og interessante kvinnelige karakterer. Ikke at hun ønsker seg «stygge, grå mus» etc. I innledningen sier hun at problemet hun tar opp gjelder for kjønnsfremstilling i spill i det hele tatt, men at man gjerne kan starte med kvinnelige karakterer.
Don’t rant before you read 😉
Har spilt massse spill 🙂 er en skikkelig nerd.. syntes nå menn er like mye sterotyper som damene.. ja det er mye «babes» men so what? ta spill som Neverwinter nights, Warcraft, The sims, Fable, Dragon Age osv.. damene her er helt Normale du velger selv hvor mye babe de skal være..
personlig siden jeg er babe så syntes jeg det var gøy å kunne spille «dame» og ikke bare mannfolk.. 🙂
[WORDPRESS HASHCASH] The poster sent us ‘0 which is not a hashcash value.
Jeg drømmer om å spille en kvinnelig karakter som ikke er lagd ut fra sex-fantasien til en mann. Det er sjeldenvare. Drittlei av å se ut som en hore i online-spill også. Finnes sikkert mange gutter som hadde likt en «borat-rusting», tenker jeg! 😛
Drømmer også om spill hvor det går an å være en jente. Gleder meg til den lengste reisen 3! 😀
Tja, du har jo «feite avataren» i swtor. Tror aldri jeg så en «litt rund» dame avatar i det spillet… Det henger vel sammen med at en aldri så en svarthudet i WoW, selv ikke personer som var svarte i virkeligheten valgte svart hud. Rart det der.
Interessant bemerkning!
Folk etterspør mer variasjon. Men når man faktisk gir dem den muligheten så velger alle tradisjonelt likevel.
Takk for et godt skrevet innlegg, i en fremdeles viktig debatt. Det er dessverre alltid noe betent med debatter i henhold til kjønn; til og med innad i felles interessefelt som dataspill. Dette synes på kommentarfeltet.
Jeg sier meg enig i det meste du kommer med her, spesielt i henhold til mangel på variasjon. Jeg stiller meg også helt og holdent bak alle gode eksemplene som er nevnt på gode kvinnelige karakterer i spill, og kan ikke si annet enn at jeg håper det fortsetter, og at det blir flere av dem.
Hvis vi ser litt forbi overseksualisering, noe som egentlig skjer med begge kjønn i dataspill, film osv. (om enn på ulike vis); er det noe annet som faktisk plager meg mer med kvinnelige karakterer i spill.
Game Overthinker har en interessant (om ikke litt lite diskré til tider) video om dette: http://www.youtube.com/watch?v=YnkoLGiF1K8
Kort oppsummert:
Kvinnelige karakterer vi får spille ender nesten alltid opp som én av to typer. isdronninger, som Lara Croft; eller forvokste barn, som jentene i Dead or Alive. Dette er uavhengig om de er tøffe og mektige egentlig. Det triste med dette er at det ikke virker som noen vil designe karakterer hvor feminitet og «tøffhet» kan gå hånd i hånd. Isdronningene nøytraliserer på mange måter sin egen feminitet, i tillegg til følelser og personlighet; mens de forvokste barna, er mentalt og følelsesmessig barn, og ikke kvinner.
Alt dette uavhengig av hvor store puppene er. Karikering vil aldri forsvinne fra verken film eller spill, det må vi leve med. Men, å gjøre personen bak kroppen mer nyansert, kunne ført til veldig gode karakterer.
Takk! Og selv takk for fin kommentar og nyttig link 🙂
Er så absolutt enig. Fikk også denne linken til et essay som tar for seg stereotype kvinneroller i spill fra @Thomas_heger på Twitter: http://killscreendaily.com/articles/essays/behind-every-great-pixel/
Godt skrevet, men jeg tror ikke du skal bekymre deg. 🙂
Kjøpermassen er enorm, spilleindustrien er nå større en film. Selv om det er riktig at det fortsatt er overvekt menn som er kjøpere, så må en ikke glemme at noen spill også har overvekt kvinner, osv. F. eks. «The Sims» som ryktes og ha 55% kvinner og 45% mannlige spillere.
Videre er det er hav av interessante kvinnelige karakterer der ute. Hva du trenger å gjøre for å presse ut produkter som skaper dette er å kjøpe varen deres. Prøv f. eks. Female Shepart i Mass Effect 3. (default build.) Når det er sagt er det stadig flere spill som lar deg velge kjønn, og hvor spillet endrer seg etter dette valget i stor eller mindre grad. (Skyrim, Fallout, Mass Effect, Dragon Age, Swtor, WoW, Diablo 3, osv.)
Valgfrihet på dette punktet har med andre ord blitt stor og fått suksess. Selv om dette ikke blir «dette spillet er kun laget for en dame i hovedrollen»-spill, så gjelder dette begge veier. Men du ser vel ingen klage på denne valgfriheten? 🙂
synes naa selv at om maalgruppen vil ha rumpe og laar, saa la maalgruppen faa rumpe og laar, gutter er gutter og ingen tar seg skade. har spillt dataspill hele livet med alle slags utragernde kvinnelige figurer og har en seers stor respekt i eerefryktsnivaa ennaa disse dager. greit nok lara croft har noen massive pupper, men laa naa henne ha det da, disse androgyne mennene i final fantasy er heller ikke noe den gjennomsnittelige mann kan strebe mot.
Til Dennis. Det er flere spill hvor kvinner er halvparten av spillerne. Dessuten hadde det vært snakk om enda flere spill om spillutviklerne hadde gjort det mulig å være kvinne.
Helt enig! Kvinnelige spillkarakterer ser som regel ut som oppblåsbare sexdukker, og det er så jæææææææævlig irriterende for en kvinnnelig spillentusiast! De få unntakene er chell, fait connnors, dama fra drømmefall, hun fra no one lives forever (som jo er litt babe), Alyx vance er kul, men hun kan man ikke «være»…
Flott post.
Og jeg er helt enig, det burde være mer plass til å tenke nytt med kvinnelige karakterer i spill.
I Fallout ble jeg til og med periodisk gjennom spillet omtalt som mann enda jeg spillte som kvinne. Lo en del av det, men det var da litt trist og..
Den kvinnelige Sheppard er for meg den beste kvinnelige karakteren i et spill, voice actoren hennes gjør en mye bedre jobb enn den mannlige versjonen.
For meg er Sheppard en kvinne, så jeg blir alltid forvirret av Mass Effect plakater når jeg ikke ser henne på dem 😉
Takk, takk! 🙂
Ser at mange synes at FemShep har bedre stemmeskuespiller enn den mannlige versjonen. Min samboer spiller med henne, så jeg har faktisk ikke sett hvordan Shepard er som mann. Mulig jeg må velge han hvis jeg skal spille ME, for å kunne ha et sammenligningsgrunnlag.
God blogg.
Det som oftest skjer i rollespill når man ser damer i upraktisk bekledning (Tenk chainmail bikini i et rollespill med sverd) er at det blir en logisk brist.
Ja, det ser tøft ut, men vil i virkeligheten ikke blokkere noe som helst.
Jeg liker å tro at en karakter med en historie og personlighet vinner over hvilken som helst annen karakter, uansett hvor mye hud den viser.
En karakter, være seg kvinne eller mann, må være interessant og dette vises gjerne visuelt ( klær, kropp, utseende osv. ). Men personlig synes jeg det er kult å spille en kvinnelig karakter hvis hun i historien er regnet som en «svak» person og må kjempe i mot et kynisk og kaldt mannsdominert miljø 🙂
Det er så utrolig mye lettere å lage en veldreid hovedkarakter enn å gi henne personlighet, for en spillutvikler. Kvinnelige hovedkarakterer i kvalitetsspill, som nevnte ME-serien og så videre, får jo en god historie og personlighet bak seg. Det er liksom ikke bare å «tone ned puppene og heller gi henne en god personlighet», ligger ingen automatikk i at om man gjør hovedpersonen stygg får hun bra personlighet.
Zoey fra Left 4 Dead.
Rochelle fra Left 4 Dead 2.
*bøyer seg i støvet*
Karakterene i Team Fortress 2 – hvor er kvinnekarakterene der?
Som kvinne selv, synes jeg det er gøy å variere mellom å spille som kvinnelig karakter og mannlig karakter.
Men jeg lurer på hvorfor de aller fleste kvinnelige spillkarakterer skal ha minst mulig klær på seg, størst mulig bryster og fremstå som mest mulig attraktiv? Jeg vil da ha mange fler mannlige spillkarakterer som går i bar overkropp, brede skuldre, stilig hår, veltrent muskelkropp og dyp mørk stemme!
På forhånd takk *fnis*
Til Stine:
jeg brast ut i et lite hyl da jeg så du skrev om Pandemonium! Det har jeg ikke spilt på MANGE år. Flotte minner 🙂
Dette, som så mange andre liknende, er vel heller en refleksjon av eget mindreverdighetskompleks fremfor noen realistisk skildrinig av spillbransjens karakterer og markedsføringsstrategi.
1. BEGGE kjønn er stereotypiske i den grad som beskrives når/hvis man ikke kan velge selv (pupper&lår/muskler og mer muskler).
2. Som noen andre påpeker, så er det mange spill man kan velge selv utseende. At man har muligheten til å ha kjempepupper eller kjempe-biceps, er nettopp DET – en mulighet. Om man mistrives med dette, så er vel det god gammel misunnelse over et kroppsideal.
3. Markedsføring, at sex/pene mennesker selger er vel like gammelt nytt som markedsføringen selv.
Hvis man dønn seriøst mener at majoriteten av spillfigurer bør være dvaske eller utrente menn og damer i hverdagslig antrekk/treningstøy, så har man liten/ingen realistisk virkelighetsoppfatning.
Gjesp. Alltid skal noen (kvinnfolk?) klage. Særlig på ting som aldri vil/bør forandres.
Prakt > forakt.
Og rumpe/pupper er prakt for flertallet. Særlig flertallet blant dataspillkunder. Og flertallet bestemmer.
For øvrig er jo mannlige karakterer i spill nesten alltid unaturlig «bole-muskuløse», og/eller har kjevepartier som hugget av stein, superdype, autoritære stemmer osv.
Tror de færreste mentalt utviklede menn føler seg verken skuffet, utilstrekkelige, eller ubetydeliggjort av den grunn.
Ingen er interessert i å se en feit, animert ræv disse foran seg på skjermen i timevis.
Selv vil jeg også gjerne ha flere kvinnelige karakterer/hovedpersoner i spill. Men da helst en spretten liten frøken med passe store fordeler, godt påkledd en hel rull med tanntråd.
M-mm!
Hjelpe meg, du (og AK over) har jo helt misforstått poenget…! Hvilken verden lever dere i der kvinner enten ser ut som hun på Soulcalibur-bildet over eller er «grå mus»?? Hovedkarakteren i Mirrors Edge f.eks er vel alt annet enn en «grå mus» uten at hun behøver å se ut som hun kommer fra en pornofilm fordet, og det er flere slike typer karakterer vi trenger. Poenget er vel at når kvinnelige karakterer i spill enten kun har biroller eller ser ut som de er skapt etter fantasiene til 15 år gamle gutter så bidrar dette til å gjøre at jenter føler de fleste spill ikke er for dem (meg inkludert). For meg som utenforstående bidrar det også til å gi et negativt bilde av spillere som en gjeng bestående av umodne tenåringsgutter.
Ja, mannlige karakterer er også i større og større grad karikerte og seksualiserte, hvilket også er negativt, men dette er en tendens som i STØRRE grad gjelder kvinnelige figurer. Tross alt finnes det mye større variasjon når det gjelder mannlige karakterer. Å avfeie en slik kritikk når den kommer fra kvinner som «mindreverdighetskompleks» er ekstremt ignorant.
Hør, hør! Takk for kloke ord, Juana La Loca.
Det positive aspektet både i film og spillverdenen er at damer «får lov til» å personifisere sterke mennesker. Det er ikke mange tiår siden kvinner på film kun var dumme nek med enstavelsessetninger til replikker.
Så en viss korrigering til virkelighetens verden har jo skjedd på begge fronter.
Det er forøvrig ganske umenneskelig å bruke uttrykk som «stygge grå mus» om medsøstre som ikke ser ut som et glansbilde fra naturens side.Eller medbrødre for den saks skyld.
Skuespilleroppgave for å lære om innlevelse;
Se for deg at hører noen kalle deg en stygg grå mus mens du hører på.
Hvordan reagerer du?
Jan Bruno:
Greit nok. Men i neste liv kan det hende du blir gjenfødt som dame. Det er karmas rettferdighet. 😉
Bruno:
Og nå klager masse folk i Occupy Wall Steet over at de ikke får arbeid og/eller er underbetalt,mens bankene håver inn.
Makan til sutregjeng!…..;-)
Gjesp. Alltid skal noen (kvinnfolk?) klage. Særlig på ting som aldri vil/bør forandres.
Occupy Wallstreet klager på noe som aldri vil/ bør forandres. Som at bankene skal få fortsett å utnytte folk for egen fortjeneste.
Hvem er det disse titalls millioner av arbeidsløse sytepaver tror de er?
99% bør skjerpe seg og slutte å syte over de stakkars ulykksalige 1 prosentene med makta bukta og begge ender. Ingen røk uten ild er det noe som heter.
Dette er dama si……;
http://www.youtube.com/watch?v=EEvPnMMLWz0&feature=endscreen
Eller denna her: For å vise litt ulike varianter av kvinnfølk.:
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ann-christin-26-styrer-en-av-norges-stoerste-krigsskip-3787333.html
jeg er kvinne og gamer og synes det er frigjørende med lettkledde spillkarakterer fordi det fikk meg til å utforske min seksualitet og deilig at spill som medium ikke følger kristnemoralverdier når det gjelder kvinnens utseende. feminisme for meg er å være fri til å velge selv, ikke være redd for kvinnelig seksualitet fordi jeg synes kvinnekroppen er vakker å se på og uten skam. jeg er selv en formfull kvinne som liker å gå i tettsittende klær for min egen del. min seksualitet er bare min og slik liker jeg det. at kvasifeminister skal prøve å gi meg dårlig samvittighet er hykklersk mot feminismens grunnprinsipper. fokuser på viktige saker som lik lønn, ikke media. hvis man har problem med media og visse spill, boikott det.
Ingenting er vel mer behagelig enn å være tilfreds med tingenes tilstand! Mange av oss som liker spill ser imidlertid at spillmediet ikke hadde hatt vondt av litt variasjon – f. eks. mht. karaktertyper. Det er i bunn og grunn hovedpoenget i denne bloggposten. Greier man å lese ut av dette at ingen skal få lov til å være (konvensjonelt) sexy bør man lese igjen med litt mer velvilje.
Tips: styr unna begrep som «kvasifeminisme» og forslitte argumenter om å «fokusere på viktige saker». Det går faktisk an å være kritisk til representasjoner av kjønn, rase og seksualitet i media OG de «større» problemene mht. dette i verden. Ganske kult!