Det ryktes på nettet at Bioware og Electronic Arts allerede har brukt hele 300 millioner dollar på å utvikle nettrollespillet Star Wars the Old Republic (SWTOR). Bioware har selv uttalt at de trenger minst 1 million spillere. Mange tror SWTOR vil bli et solospill på nett som ikke vil klare å holde på spillerne. Blir SWTOR verdens største og dyreste rollespillflopp på nettet?
Star Wars The Old Republic, eller SWTOR, er noe av det som nettrollespillere ser mest frem til akkurat nå (i tillegg til den nye utvidelsen til World of Warcraft). Det utvikles av Bioware og gis ut av Electronic Arts, og har enn så lenge utgivelsestidspunkt 2011.
Det er vel ikke nødvendig å si at Star Wars har en stor hærskare av fanatiske fans verden over. I tillegg har Bioware en rekke stortitler bak seg, som Baldur’s Gate, Knights of the Old Republic, Jade Empire, Dragon Age Origins og Mass Effect 1 og 2. De er noen av spillverdenens aller dyktigste historiefortellere, og har som Star Wars horder av dedikerte fans.
Forventningene til SWTOR er mildt sagt høye. Derfor krangles det også masse på nettet, både i spillfora og på anerkjente nyhetssider, om hvor bra spillet er og hvor godt det vil gjøre det, når det en gang kommer ut. Både fansen og motstanderne legger mye av sine egne forhåpninger inn i vurderingene.
For nettrollespillere legger ikke bare alle sine fantasier om det perfekte spillet i det neste store som kommer ut, men ønsker også at nye spill ikke skal gjøre det like bra som deres egen favoritt.
Det sladres i bloggsfæren om at EA har brukt alt for mye penger på SWTOR. Så mye at de ikke vil kunne tjene inn tapet, selv om de skulle få mange flere spillere enn forventet. Bioware har selv uttalt at de trenger 1 million spillere til SWTOR.
1 million er et rimelig høyt antall for et nytt nettrollespill, men det er ikke urealistisk for et konsept som er verdensberømt fra før. Age of Conan, som er en mindre kjent tittel enn Star Wars, hadde i starten 700 000 spillere (men mistet dem raskt).
Påstandene er at SWTOR og Bioware har laget et spill som egentlig er et solospill. Det kan spilles sammen med andre om du føler for det, men gidder du ikke, er du ikke nødt til å gå inn i en gruppe.
Enkelte mener at i et nettrollespill må du være nødt til å spille sammen med andre. Men går vi moderne nettrollespill litt i sømmene, ser vi at dette er en gammeldags ”tilbake til Everquest”-holdning. Og det er helt naturlig at spillsjangeren har beveget seg bort fra dette.
De fleste nettrollespill i dag må enten finne seg en egen nisje eller de må satse på å favne så bredt som mulig. Sistnevnte ambisjon betyr at de må tilby alle typer spillere god underholdning. Da er det mye som skal være på stell før oppstart, og både solo- og gruppespillere, og raids og spillerkamper skal tas hensyn til.
Men også nettrollespill som satser på et bredt publikum har de siste fem årene beveget seg mer og mer mot solospill, og mot at det meste av innholdet før maks nivå skal kunne spilles alene. Uoffisiell statistikk viser at kun 30 prosent av spillere i nettrollespill er medlemmer av organiserte spillergrupper (kinship, clan, linkshell, guild etc etc).
Til og med kongen av gruppespill, WoW, har gjort sitt gruppeinnhold mye mer tilgjengelig enn tidligere. Lord of the Rings Online, som av en eller annen grunn gjorde deler av sitt gruppespill mindre tilgjengelig, har fått svi for dette. De har mistet kanskje så mye som 85 prosent av sin opprinnelige spillermasse.
Så for å appellere til flest mulig spillere, av ulik alder og livsstil, må et nettrollespill ha en solid solodel og en lett tilgjengelig flerspillerdel. Å lage bra solospill også i et nettrollespill er bare strategisk.
Men hva med SWTOR? Selv med negative antakelser ute på nettet er interessen for spillet intens. Bioware vil selge mange billetter allerede før spillet kommer ut. Fra historieekspertene kan vi nok forvente at historien, nivåstigningsdelen og kampsystemet er veldig polert. Det blir ulike historier og veier for de ulike klassene og politiske sidene. Det vil holde folk opptatt – en stund.
På nettsidene til spillet har Bioware vist frem gruppespill, og offisielt er planen at visse scenarier, såkalte flashpoints, skal kunne spilles i grupper. I gruppespill vil gruppen stemme over beslutninger, men få Kraftpoeng ut fra individuell stemmegivning. Så gjenstår det å se hvor stor gruppedelen er ved utgivelsen og hvor stor den vil bli i fremtidige oppdateringer og utvidelser.
Er SWTOR skikkelig polert med noe sluttspill ved utgivelsen, har det alle muligheter til å beholde mange spillere. Er Bioware i tillegg raske med å legge ut nytt og interessant innhold, vil de beholde spillere over tid og kanskje til og med vokse.
Men mangler både gruppespill, sluttspill, spillerkamper, utstyrsmekking, eller eventuelle nye Bioware-måter å holde spillere opptatt på, en måned etter at spillet er kommet ut, kan spillerflukten bli stor.
Bioware satser på at god historiefortelling og skikkelig innhold vil holde på spillernes interesse. Kanskje klarer de å holde denne nisjen stor nok der andre har mislykkes før dem.
Desto mer jeg leser om dette spillet desto mer ligner det på Guildwars. 🙂 Men vi vet jo alle hvordan det gikk med de Blizzard avhopperne. 🙁
– vidar
Guildwars faktisk. Det har jeg aldri tenkt på. Men så må jeg si at jeg ikke vet helt hva jeg skal forvente av SWTOR etterhvert. Jeg er uansett utrolig spent på hvordan de løser historiefortellingen og utviklingen i spillet og gleder meg til å teste, uansett hvor skuffende det måtte bli.
@Hedvig
Samme her. Kommer til å spille det for å se hvilke historiealternativer de har laget og hvordan de løser rollespillsjangeren.
Jeg har forventninger til kampsystemet og historien, men ikke så store utenom det. Så får det heller bli en positiv overraskelse. 🙂
@Vidar
Guild Wars er absolutt ikke det verste spillet man kan bli sammenliknet med.
Få andre nettrollespill har hatt så jevn utvikling og holdt på så lenge som dem.
De er også et av de få vestlige nettrollespillene som faktisk får en direkte etterfølger.
Men Bioware sikter etter mye høyere abonnementstall enn det GW har. Det blir spennende å se om de klarer det eller ikke.
Er det lov å si Weeee? I såfall: Weeeee! 😀
Jeg har store forhåpninger til SWTOR, egentlig ene og alene fordi det er et spill fra Bioware, de er blandt de beste i klassen på spillmekanisme og historiefortelling.
Problemet ligger vel i oppstarten – jeg tror at de fleste som spiller andre MMORPGs i dag er villige til å prøve nye slike spill, men som med eksempelvis Age of Conan har vi ikke lenger tålmodighet med trøblete oppstarter… Klarer de å få til en glatt oppstart uten alt for mange store bugs og med et spillinnhold som kjennes ferdig, da tror jeg dette blir supert 🙂
Hehe, jeg gleder meg også ganske mye til å prøve spillet. Jeg er også glad i historier og håper de får det til denne gangen! Og så har jeg en forkjærlighet for SW-universet da 🙂
Og de bør ikke ha for mange oppstartsproblemer nei. Det er litt som om utviklerne har brukt opp sin kvote av det nå. Det var greit i begynnelsen, men nå har onlinespill eksistert så lenge og blitt så store at de må være ferdig med den slags barnesykdommer synes jeg. Spillet må være klart og uten alt for mange feil for at jeg skal være med å leke særlig lenge.
Interessant nok kommer jeg nok til å kjøpe spillet uansett, fordi jeg er nyskjerrig og har lyst til å teste.. hmm. lurer på om det sier mer om meg eller om spillet? 😉
Deg 😉 Jeg har i hylla hjemme Guildwars, Aion og Age of Conan – hvert spilt i en måneds tid før subscription’en ble pent parkert og jeg vendte tilbake til guilden min i WoW…