Jeg har tenkt litt.
Utrolig, men sant.
Jeg har tenkt litt på dette med sitater. Personlig siterer jeg mye, fra filmer, bøker, historiske personer eller utsagn i reklamer. Det blir kanskje litt irriterende for de rundt meg å høre hele Bueno-reklamen for 78. gang, men det er mye kraft (og ofte humor) i et velvalgt sitat.
Det er likevel ikke så ofte jeg siterer spill. Noen sitater blir det innimellom, men de går som regel på repeat. Høyest på frekvenslista er fra universene i Starcraft og Warcraft med følgende ikoniske sitater:
“ready to roll out”
“reportin’ for duty”
“jacked up and good to go”
“work work”
“yes, milord”
Flere sitater som en sjelden gang kan bli ytret er:
“the cake is a lie”
“butt-kicking for goodness!”
“patients are reminded not to die in the corridors”
Upassende, men sant. Jeg får noen rare blikk innimellom.
Noen av de mest kjente sitatene i spillverdenen finner vi i Half-Life 2, Mario 64 og The Legend of Zelda: Ocarina of Time:
https://www.youtube.com/watch?v=3kmKrVvRfoY
Beklager, jeg bare måtte.
Felles for alle disse spillsitatene er at de blir fortalt av menneskestemmer. Da blir spørsmålet: Finnes det minneverdige sitater fra spill uten tale? Link fra Zelda-spillene er veldig flink til å si «…», men akkurat det er nok litt vanskelig å bruke slik at samtalepartneren forstår at du siterer et spill.
De «stille» sitatene man husker fra spill er nok de som enten gjentas 100 ganger (som «kupo!» fra Final Fantasy-spillene), eller de som blir presentert i en viktig eller artig scene. Jeg husker for eksempel ganske godt «I wish to be kidnapped right away» fra Final Fantasy IX, og «Do you… want my carrots?” fra Suikoden 2, på grunn av den emosjonelle settingen i scenene. Det er vel heller ingen som kan argumentere mot at «All your base are belong to us» fra Zero Wing er en av spillhistoriens mest kjente sitater, selv om det mest sannsynlig ikke var intensjonen fra utviklernes side …
De finnes altså, de stille sitatene, men de er nok ikke de første vi leter fram i databasen når vi skal ha en treffende kommentar i en samtale. Kanskje er det mer settingen, karakterene eller musikken vi legger merke til i spill uten tale? Likevel, tekstforfatting er ikke mindre viktig i disse spillene. Spillet kan ikke «hvile» på noen velvalgte ord, men må i større grad ha en helhetlig kvalitet på dialogen. God dialog er selvfølgelig viktig uansett spill, men tenk bare på tidlige Monkey Island – uten tale – hvor kan man regne hele spillet som et eneste stort minneverdig sitat. Det er ikke så lett å lire av seg alle Guybrush Threepwoods utsagn i en normal samtale, kanskje, men det blir utrolig gode spill av slikt.
Uansett om de er med eller uten stemme, så finnes det nok mange gode spillsitater der ute, og de som er nevnt her er bare noen få som har slått rot i min hukommelse. Derfor lurer jeg på:
Hva er dine favoritt-spillsitater?
Og ettersom jeg nå har sendt ballen videre:
Toppbilde hentet fra https://i.ytimg.com/vi/550d34ITBiA/maxresdefault.jpg
«Luckily, the Hand was experienced in these matters.» Legend of Kyrandia. 😀
https://www.youtube.com/watch?v=D0GZ4Y9w6o0
Min samboer roper støtt og stadig «Launchpad McQack at your service!» som gir en fin throwback til Ducktales dager.
Selv har jeg WoW sitatet til Illidan «Now you are prepared!» rungende i bakhodet titt og stadig.
«I need scissors… 61!» fra Metal Gear Solid 2 er en klassiker.