Selv kreativitet kan havne i en stampe. Det kan kjøres fast i kjente spor som man får mer negative enn positive følelser for. Hvordan løser man dette? En mulighet er å samle sammen en haug med kreative folk og jobbe med noe helt annet enn det man gjør til vanlig!
Hele verden jammer
Dette har skjedd årlig siden 2009 i store deler av verden, i slutten av januar, og kalles Global Game Jam. På Hamar finner du Norges største jam-sted, det er faktisk den 19. største jam-stedet i verden! Dette med over 95 deltagende land!
I år var andre gangen jeg deltok på Global Game Jam Hamar, som det heter i Hamar, og jeg har også vært med å arrangere eventet disse to årene. Det er en flott gjeng fra Hamar Game Collective som arrangerer, med god hjelp fra studenter fra Høgskolen. Arrangementet ble holdt 20. til 22. januar på Høgskolen Innlandet avdeling Hamar.
Hva skjer på en game jam, da? Det finnes mange ulike game jam-arrangementer rundt om i verden i løpet av året, men dette er den største. På en game jam har man en begrenset mengde tid og ofte et tema. Og så lager man et spill! Et lite ett (helst).
NRK var innom jammen! (Se video)
I Hamar har vi et verdisett rundt game jammen. Vi ønsker alle velkommen – så lenge du er snill og åpensinnet tilbake. Vi ønsker også at deltakerne skal lære noe i løpet av helgen. Om det er om profesjonen deres, noe helt nytt, om seg selv og andre, eller har lært noe om verden.
Årets tema for jammen var «bølger». I Hamar har vi i tillegg et lokalt tema som skal virke som en inspirasjon, og er ikke noe krav. I år var vårt lokale tema «audio» og passet dermed utrolig bra med bølge-temaet.
Stemme i The Sims. Sum sum!
Hvert år har vi en keynote til å sparke i gang jammen. I år hadde vi kjempekule stemmeskuespiller Nicki Rapp! Hun har gjort stemmer som Lily fra Telltales The Walking Dead, Lili Zanotto i Psychonauts, Morgan LeFlay i Tales of Monkey Island, tenåringen i The Sims 2 og The Sims 3, Dead Eye Courtney i Broken Age, og hun var en av tenåringene i Firewatch som de også kalte Lily (det er blitt en greie).
I presentasjonen hennes snakket hun om hvordan hun startet utdanningen sin som skuespiller og at ene læreren hennes ikke hadde noe tro på henne på grunn av stemmen, som er lys og barnlig. Nicki la vekt på at livets store begivenheter kan være helt tilfeldige; hun hadde aldri tenkt hun ville bli stemmeskuepiller. I starten ble hun litt typecastet i roller som barn og søte dyr, men hun har senere fått mange spennende roller. Hun ba oss alle ha tro på oss selv, selv om ingen andre har det, og lykke kommer fra uventa steder.
Workshops
Under game jammen holdt vi også fire workshops! Vi hadde en om lyddesign hvor deltakerne laget lyder av rare objekter for å bruke i spill. Som nevnt var audio temaet på Hamars game jam i år. Dette er mye fordi lyd ofte blir glemt i spillproduksjoner, eller gjort i all hast helt til slutt. Vi vet hvor viktig god lyd er for en god opplevelse og derfor ville vi sette fokus på det.
Andre workshops var blant annet en om programmering i spillmotoren Unity3D under en game jam – litt tips og triks om hvordan jobbe effektivt. En workshop var om begrensning av kompleksitet (scoping) av prosjekter under en game jam hvor man har begrenset tid. Den siste workshopen var om gleder og sorger rundt animasjon, ment som en underholdende introduksjon hvor fantastisk og utfordrende det er.
Dødsbra heiagjeng
Jeg jobber jo i Krillbite Studio, to av mine kollegaer, Martin Kvale og Bjørnar Frøyse, jobbet sammen med animatøren Ozan Drøsdal i Perfectly Paranomal, og programmerer Ole Andreas Biggey og laget et veldig morsomt og vanskelig slåssespill. Spilleren styrer heiagjengen på siden og gjennom å utføre en bra bølge av heing får skjelletet man heier på inn et slag på motstanderen. Hvis man ikke heier bra nok blir skjelettet ditt demotivert og motstanderen får inne et kraftig slag. Du kan se traileren til spillet her:
«Men jeg er ikke spillutvikler, jeg kan vel ikke delta på en game jam?»
En game jam er for alle! Man kan ikke lage et dataspill uten folk som kan de ulike delene (som programmering, art, animering), men man kan lage brettspill! Eller skrive et manus! Eller lage et spill i Twine! I Twine trenger du ikke kunne programmering, bare være litt teknisk anlagt og villig til å lese veiledning om du er usikker. Det fine med en game jam er at alle er så villige til å hjelpe, det er virkelig en arena for læring, lek, og arbeid.
Det er lurt å tenke smått og enkelt på en game jam. Det er ikke da du lager det nye trippel-a-spillet. Lag noe basert på en enkel mekanikk, skriv en kort historie, gjenskap noe du beundrer i et annet spill for å øve deg, eller bruk helgen til å utføre øvingsoppgaver i en spillmotor. Det er utrolig mange valgmuligheter, og på jammen i år var det alt fra laging av brettspill, artikkelskriving, til arbeid på langtidsprosjekter.
En game jam er for å ha det fint, arbeide med noe kreativt, og komme ut av det med noe postivit, om enn muligens også mangel på søvn.
Håper vi ses neste år!