Lørdag 23. november samler det seg hundrevis av fans fra 17 land for å hylle universet fra Den Lengste Reisen og Drømmefall på JourneyCon i Oslo. Red Thread Games som har plukket opp tråden etter FunCom har mange forventninger å oppfylle når de skal lage oppfølgeren til de to kritikerroste dataspillene. Her er undertegnedes ønskeliste.
1. Mitt første ønske er det enkleste siden det allerede er oppfylt, og det er at dere begynner arbeidet med oppfølgeren til Den lengste reisen (1999) og Drømmefall (2006). Til tross for at FunCom ble første internasjonalt anerkjente norske spillselskap med DLR, virker selskapet som en bamse som har blitt slagbjørn etter smaken av MMORPG. De bare må ha MMORPG. Du Ragnar Tørnquist holdt hva du lovet om å fullføre den unike eventyrsagaen, og startet opp Red Thread Games.
2. Jeg kjenner den gyldne regelen om at spillselskaper alltid forskyver slippdato. Er villig til å se bort i fra ønsket om at dere overholder november 2014 for Drømmefall Kapitler hvis dere oppfyller ønskene under.
3. Respekter April Ryan. Hun utgjorde en svært viktig del av appellen i DLR, mens i Drømmefall var hun en blek og skuffende skygge. Bare noen år etter det første Tomb Raider-spillet og verdens første møte med heltinnen Lara Croft, møtte April verden som en forfriskende og levende ung kunststudent. Som en kvinnelig Askeladden reiste hun ut i verden og lette og plukket opp ting hun fant på veien, og brukte dem til å løse oppgaver og overkomme hindre på reisen sin. Om strategien om en desillusjonert April var aldri så bevisst i Drømmefall, så mistet spillet glød som ikke Zoë Castillo kunne erstatte.
4. Den gode spillfortellingen må sitte i høysetet også i oppfølgeren Drømmefall Kapitler. Det fikk den i DLR, og som du Tørnquist selv har påpekt fikk kampsystemet i Drømmefall ufortjent mye plass. Det viktige i oppfølgeren må være historiefortellingen, figurene, hvordan hendelsene utfolder seg, stemningen og verden vi blir kjent med.
5. Som den forrige, bare med understreking om at hvis dere må velge mellom grafikk og den gode spillfortelling, velg det siste. Alltid.
6. Som i løpet av alle skikkelige reiser opplever heltinnene å bli endret av den. Dette ble beskrevet troverdig om både April Ryan og Zoë Castillo. Gjør mer av dette.
7. Ha en norsk versjon i tillegg til den engelske, som for de andre spillene. Det skulle være unødvendig å si at det burde være tett samsvar mellom engelsk og norsk oversettelse.
8. Fiks troverdigheten til Kian Alvane. Han var den tredje spillbare figuren i Drømmefall (i tillegg til April Ryan og Zoë Castillo). Den oppslukende gudstroen hans manglet realisme, det var vanskelig å sette seg inn i motivasjonen hans.
9. Husk på hvor de opprinnelige spillerne av DLR befinner seg i dag. De har blitt voksne og travler mellom jobb og familieliv. Tenk så enkelt det vil være for disse opprinnelige spillerne å spille oppfølgeren om de kunne gjøre det på nettbrettet inneklemt mellom andre gjøremål. Dere har annonsert at spillet kommer til PC, Mac og Linux. Tenk så travelt det blir for disse stressa nostalgikerne å få tid til å oppgradere hardware for å spille Drømmefall Kapitler.
10. Dere har nevnt at Drømmefall Kapitler ikke skal komme som episodiske utgivelser. Der velger dere noe helt annet enn Telltale Games sin suksessmodell med episodiske spill, og det bekymrer meg. Skjenk en ekstra tanke til den travle, opprinnelige spilleren av DLR: episoder passer bedre inn i hverdagen vår. Men bevares, vi kommer til å spille Drømmefall om det er episodisk eller ei.
(Hovedbilde i dette blogginnlegget er av Zoë Castillo fra det kommende Drømmefall Kapitler)
Her var det mye jeg var enig i – spesielt siste setningen. Jeg har et ekstra ønske – Ikke mist Crows fantastiske humor.
Hyggelig å se at du er enig!
Crow var en artig kråke. Gjorde et kjapt Google-søk på quotes nå, fant bare denne som var verdt å sitere:
April: Wake up!
Crow: Huh? Turn off the big light, Mommy.
April: Its called the sun, Crow. Welcome to the world of the living.
Crow: Oh, I was having this weird dream about a big ass turkey wearing a pair of red shoes… and you were there, and he was there, and… and… maybe it wasn’t a dream after all?
April: I think it’s safe to say that you need therapy.
Hør, hør!
Jeg må nesten bare komme med noen kommentarer til de to siste punktene 🙂
Jeg har definitivt fått følelsen av at de har lyst til å få spillet ut på nettbrett. Det var jo egentlig stretch goal på $1.750.000 og skulle i så fall gjøres etter selve PC/Mac/Linux-releasen. Jeg vet ikke om de faktisk kommer til å gjøre det uten å ha nok penger til å møte det stretch goal’et, men de har absolutt vist interesse for nettbrett likevel.
Jeg vet jeg har hørt iallefall Martin snakke i et intervju om akkurat dette med at mange av de originale spillerne har blitt voksne og at de tenker på dette. Så selv om de ikke slipper spillet i episoder så vil det jo være «episoder», eller kapitler da, i selve spillet (slik som de forrige spillene). Og de prøver å tenke at hvert slik kapittel kan spilles på omtrent 45-60 minutter, som episoder av en tv-serie, nettopp for å passe bra inn i en hektisk hverdag. Det er selvsagt bare omtrentlig estimering, men likevel. De tenker iallefall på de samme tingene som du gjør!
Og yay, jippi for blogging! Jeg gleder meg MASSE til Journeycon selv, og tror det blir fantastisk uansett! 😀
Litt sent svar, men: bra at de RTG vurdere nettbrett i det minste. Men jeg tror de vil tjene å tenke på plattformen fra første stund, for at deti kke skal bli en sånn påklistra greie.
En struktur med kapitler på max en time er sikkert ikke dumt.
Ang voksne spillere, og travle hverdager, så er jeg enig med Tina! 🙂
Hahaha, så da hadde jeg med andre ord hørt rett 😀
Hyggelig å se at RTG-folk kommenterer, og spesielt at dere har et bevisst forhold til de voksne spillerne og tidsbruk. Lykke til!