VGS-lærer Magnus Henrik Sandberg fikk IKT-pris for et undervisningsopplegg med Assassin’s Creed 2 i historietimen, på D&B-konferansen i november. Etter at Spillpikene kvitret demonstrasjonsvideoen til læreren med twitter-tag @magnushs er det flere som har kvitret og blogget om den (bl.a. @monografi, Knirk og Nakri). Her er demonstrasjonsvideoen for dere som ikke har sett den ennå:
Spesielt siden spill laget for læringens skyld kan bli traurige, er det godt å se eksempel på at man kan tenke undervisningspotensial for spill med underholdningsformål. Her settes en masse forskjellige aspekter ved dette dataspillet i kontekst, som kurtisaner og arkitektur. Mer av slikt, og prisen til Sandberg virker vel fortjent!
Det er nylig lansert et nettsted for lærere som er interessert i å bruke dataspill som pedagogisk verktøy i skolen: http://dataspilliskolen.no. Nettstedet er et samarbeid mellom Medietilsynet, Spillforeningen (NSM) og ISFE. Jeg synes det er et bra initiativ, selv om jeg stusset noe over sjangerinndelingen hvor «ballspill»(!) har en egen post, og SimCity karakteriseres som rollespill (takk til @AlexanderOslo for tips om det siste). Ved slike tilfeller savner jeg virkelig kildehenvisninger. Her bør jeg vel nevne at min egen spillguide for bibliotekene laget på oppdrag for Spilldag-initiativet er et fullført prosjekt, men om noen skulle komme med mindre forslag/rettelser er det mulig at noe kan gjøres med saken. Uansett tyder både bibliotekenes og Medietilsynet m.fl. sitt engasjement for dataspill godt!
Red.: Stipendiat ved Institutt for historie og klassiske fag ved NTNU, Jan Frode Halten, har blogget om historieformidling i dataspill og om AC2. Han er skeptisk til følgene av fokuset på det materielle ved historien, på tingene. Her har han mange interessante lenker, bl.a. til Kevin Schut som kritiserer historieformidling i spill hvor det er mest fokus på det økonomiske og materielle – hvor blir det av formidlingen om kulturen? Min umiddelbare tanke er at desto større læringspotensiale ved å ta for seg et slikt dataspill i undervisningen, da kan en jo nettopp diskutere og reflektere over hva som ikke kommer med i slik historieformidling.