Har du fullført alle spillene dine? Trodde ikke det. Runder spillanmeldere samtlige av spillene de anmelder? Tviler.
Her er Little Miss Gamer’s video om det å ikke spille ferdig spill, med gullkorn som «It’s probably just a bunch of credits anyway.» Det er nok et lite stykke mellom gullkornene, men videoen til Little Miss Gamer tjener som illustrasjon til spørsmålet likevel:
Vi håper forøvrig alle koste seg både på workshop og machinimakveld forrige uke. De som ikke var på machinimakveld kan lese Linns blogginnlegg med playlisten m.m. Bilder fra workshopen finnes hos Spillutvikling.org.
Ferdig? Nå er hva er ferdig litt vanskelig å definere av og til. noen spill kan jeg komme i mål uten å ha spilt alle oppdragene er det da spillt ferdig? Eller er det nå spillet er helt utforsket? Andre spill er det flere nivåer av vanskelighetsgrad. Må alle gradene spilles da?
Spille helt ferdig, alle oppgaver, alle våpen og alle grader på et eneste spill: Diablo 2. Tror jeg. Det er ganske mye å gjøre selv på eldre spill.
Så da er det kanskje egentlig sånn at jeg mest spiller til jeg er lei. Eller i mål på en av de mange måtene.
@Katla
Du har naturligvis rett i at ikke alle spill kan rundes 😀 Men i en del spill er det jo åpenbart at en kan komme seg i mål, ihvertfall midlertidig. Som i f.eks. spill med lineær fortelling, spill med big boss til slutt, osv.
Jeg synes ikke at et spill på død og liv må spilles gjennom på alle nivåer, at alt skal gjennomutforskes, alt samles inn og alle muligheter utprøves. Da snakker man nok heller om en bestemt spillemåte, og i det tilfellet et sted mellom grundig og fanatisk.
Men jeg har spilt lineære spill (f.eks. typiske eventyrspill), som jeg ikke har fullført. Det er litt greit å tenke på at jeg alltid kan komme tilbake til det senere.
Enig med Katla, hva er Ferdig? 1000 i gamerscore for et xboxspill? Gjennom hovedhistorien? Differansen i tid er ganske så massiv. Tror jeg leste en artikkel om akkurat dette hvor de brukte statistikk fra XBL for utfra Achievements hvor langt folk kom i spillene. Uten at jeg husker annet enn at det var et argument for kortere og mer intense spill.
Selv spiller stort sett gjennom hovedhistorien. Ofte går jeg også etter en del av del-historiene og achievements
Eg spelar stort sett gjennom alt som har storymode. Eg måtte imidlertid gje opp på Rainbox Six: Vegas. Nesten i mål, men å prøve og prøve og prøve å koma seg gjennom det eine dritvanskelege brettet nesten til slutt gadd eg ikkje. Eg hadde meir morosame spel å spela.
Eg har heller ikkje runda GTAIV, men skal sjølvsagt gjera det. Asassins Creed er også spelt eit stykke utan å runde, men reknar med eg kjem til å fullføre. Skal berre spela ferdig Uncharted2 😀
Så sant jeg liker spillet over gjennomsnittlig godt har jeg i nyere tid vært veldig opptatt av å spille ferdig hovedhistorien. Ellers vet jeg av erfaring at jeg kommer til å angre. Synes ofte det er vanskelig å plukke opp igjen senere.
Når historien er unnagjort kan jeg derimot fort finne på å ikke røre spillet igjen, uansett hvor godt jeg likte det. Det er alltid noe å gå videre på, spesielt når man får nye spill i fanget hele tiden.
Hvis jeg derimot bare er sånn middels fornøyd med et spill faller jeg ofte fra på veien.
Spill uten en forhåndsbestemt progresjon blir ganske annerledes. Da er det vanskeligere å bestemme seg for om man er ferdig med det eller ikke. De spilles vel til noe annet tar oppmerksomheten. Sportsspill er for eksempel mye enklere å plukke opp innimellom enn spill med en lineær historiefortelling, synes jeg da.
Å aktivt samle alle «achievements» eller utforske alt tror jeg aldri jeg har gjort. Det er bare alt for mange spill å få med seg til å ta seg tid til det. Er enig med deg Maren i at det i tilfelle er en litt spesiell måte å spille på.
Hvorvidt anmeldere spiller/bør spille «ferdig» fortjener kanskje en helt egen diskusjon. 🙂
@Torbjørn
Korte og intense spill passer i alle fall best til min hverdag. Ved siden av dem som en kan spille en runde av når det passer en.
@HolgerL
Hehe. Godt å høre at andre også kan gi opp når det blir for vanskelig. Tør jeg spørre om det var mulighet for å spille «easy», og om du prøve det?
@Tormod
Jeg synes også det er viktig å få med seg hovedhistorien hvis spillet er skikkelig bra. Ellers går en jo gjerne glipp av noe stort (bortsett fra de spillene som ikke greier å nøste opp alle trådene og skape et verdig klimaks, f.eks. skuffet Fahrenheit meg på den måten).
Det er et sårbart emne, dette med hvor mange timer anmeldere bør bruke på å spille. Så ja, det fortjener kanskje en egen diskusjon. Hmm…det var dette spillkritiker-laget, da 😉