Et av hovedfunnene i forskningsprosjektet om seksuell trakassering i online dataspill er at kvinnelige spillere går «i skapet» for å unngå uønsket oppmerksomhet. På seminaret «Spill(u)kultur: Et seminar om spill og kjønn» var det ikke behov for noe skap.
Seksuell trakassering er utbredt i online dataspill, og de fleste kvinnelige spillere tar grep i sin spillhverdag for å skjerme seg mot forskjellsbehandling, sjikane eller forespørsler om sex. Hele 2 av 3 kvinnelige spillere svarte at de hadde skjult informasjon om kjønn og/eller seksualitet som en strategi for å unngå uønsket oppmerksomhet.
Å holde skjult info om kjønn og seksualitet kjenner vi fra homokamp som «å være i skapet». Altså er en av konsekvensene av seksuell trakassering i onlinespill at kvinnelige spillere havner «i skapet» og blir mindre synlige i spillkulturen.
Som prosjektleder var det derfor ekstra gøy å legge opp et program der den ene spillpiken etter den andre takket ja. Enda bedre var det å være på seminaret der de viste hvorfor vi trenger å prate om forskjellsbehandling av spillpiker og spillpjokker.
Dataspill som gutteting
Silje Hommedal var første taler og satte fint rammen for resten av dagen. Hun har nylig disputert med avhandlingen «Kjønna diskurser om spill?» der hun har intervjuet tenåringsspillere om hva de tenker om spill og kjønn. Selv om dette var unge folks historier, var det ikke vanskelig å kjenne igjen argumentasjonen fra annen prat mellom gamere.
”jenter, […] det er ikkje jenter sin greie egentlig. Jenter spiller Sims og hestespill og sånn gårdsspill og Farmville og sånt. Det er jentespill. ” – Casper
” [Jenter] speler ikkje så mykje spel. Men gutar seier heile tida at dei speler, men jenter dei snakker ikkje så mykje om spel. Kanskje dei oppfattar det som veldig guttete. ” – Emma
Siljes introduksjon minnet oss på fra begynnelsen at hva vi tenker om spill ikke kan løsrives fra hva vi tenker om kjønn.
Særlig dette med framstilling av kvinnelige figurer, og valg av stil/tema for spillene, dukket opp utover dagen. Journalist i NRKs Filmpolitiet, Marte Hedenstad, fortalte at de var bevisst i redaksjonen på hvordan de omtalte kjønn i spill. Det handlet delvis om å sette fokus på tematikken, men mer om å vise fram de mange gode eksemplene på spilldesign – å sette søkelys på gode kvinnelige figurer og historier som ikke følger kjedelige stereotyper.
Velkommen kritikk
I lys av #gamergate, og den store motstanden enkelte spillermiljø har vist mot feministisk kritikk, var vi spent på hvordan dette ble opplevd «fra innsiden». Det var derfor ekstra gledelig å høre Adrian Tingstad Husby og Martin Kvale fra Krillbite snakke om hvor nyttig Anita Sarkeesians videoer hadde vært for dem. De fortalte at det gikk opp noen lys når de så hvilken sexistiske troper som var gjengangere, og satt igjen med et klart inntrykk av at det gjorde de fleste andre spillutviklere også.
Det mentale bildet de tegnet av et 40 talls spilldesignere på Hamar som ser «Tropes vs Women in Video Games» sammen er både oppløftende og inspirerende.
For en som tidligere har argumentert for viktigheten av offentlig støtte til dataspill, måtte jeg også nikke med når Adrian og Martin påpekte friheten som kom ved å ikke være 100% bundet til markedslogikk. På grunn av kulturstøtte fikk de rom til å prøve ting som var annerledes, og det fungerte som en god buffer mot det (feilaktige) økonomiske rasjonale om hvem som spiller og hva de kjøper.
BFFs
På programmet sto også Spillpikene (såklart) og Girl Geek Dinners. I forskningsarbeidet har jeg sett stadig større verdi i fellesskap der man er trygg på hverandre, og der det er plass til å utvikle sin gamer- eller nerdeidentitet som jente. SpillpikeMaren og SpillpikeStine fortalte om perlekvelder, bloggturer og opptreden i media. Ikke minst gjorde de et supert intervju i Level UP om seminaret
Birgit fra Girl Geek Dinners tok det hele opp ett nivå og fokuserte hvor viktig det er å skape gode nettverk for å lykkes i IT verden. At det er fremdeles ulike holdninger og forventninger til kvinner som driver med teknologi, enn det er til menn. Det er altså en grunn til at vi «i verdens mest likestilte land» fremdeles har behov for rene kvinnefellesskap.
Og som lykkelig spillpike er det vanskelig å være uenig i det.
Synes det er utrolig bra at det er så mye fokus på dette om dagen. Det er jammen meg på tide! Jeg mener trakasseringen har mye med spillprodusentenes framstilling av kvinnelige karakterer å gjøre. Selv om det har blitt mye bedre, så har fortsatt spillprodusentene en lang vei å gå når det gjelder likestilling. Tviler vel sterkt på at en plate mail-BH beskytter så innmari mye. Jeg tror mange hadde blitt overrasket hvis de visste hvor mange jenter som for eksempel spiller online rollespill.
Hei Fabeline
Helt enig at det er bra vi har fått et større fokus på spillukultur. Jeg mener at vi kan legge noe (men langt fra all) skyld på spilldesign, fordi designet sier så tydelig ifra at det er ment for gutter – når det f.eks. utstyrer kvinnelige spillfigurer med bikini-rustning.
MMO er absolutt en av sjangrene som er populært blant spillpiker. Mye info om demografi og spillestiler her: http://www.nickyee.com/daedalus/gateway_intro.html