Spillpikemaster nr. 4

Mastergrad status: Fullført. Dette var den siste meldingen som møtte meg da jeg logget meg på siden min hos Universitetet i Bergen. Og med det er altså den siste spillpiken også ferdig utdannet med Mastergrad i informasjons- og medievitenskap!

Bildet er av en av mine første karakterer i spillet: Schnuppa

Mastergraden er altså innlevert, vurdert og presentert for ventende sensorer og familie. Som de andre spillpikene har også jeg skrevet om spill, mer bestemt har jeg forsket på en gruppe spillere i MMOs. Oppgaven har fått navnet: En kvalitativ studie av motivasjoner hos raidspillere. Og undertittelen: “Beklager at jeg ikke kom på intervju i går, men jeg måtte raide”.

Oppgaven er altså en kvalitativ studie av motivasjoner hos raidspillere i MMOs. Det ble utført intervjuer med syv raidspillere med bakgrunn hovedsaklig fra World of Warcraft. Spillere i MMOs har vært gjenstand for forskning før, og  man har da stort sett tatt for seg hele spillermassen i ett eller flere spill. Blant annet Richard Bartle, Nick Yee og Burn & Carr har skrevet artikler om motivasjoner og spillertyper i forskjellige MMOs. Ved å fokusere på en liten gruppe spillere har jeg forsøkt å se på hvordan disse spillernes motivasjoner passer inn i det helhetlige bildet tidligere forskning har skapt.

 

 

Resultatet ble fire motivasjoner som jeg mener er særdeles viktige for raidspillere. Disse motivasjonene er:

Belønning: Spilleren motiveres av de belønninger hun eller han får i forbindelse med raid. Motivasjonen kan ligge i rene spillmekaniske elementer, som eksempelvis at spilleren får mulighet til å gjøre mer skade og lignende, eller i den sosiale statusen det gir at andre kan se at du har bestemte typer utstyr.
Strategi: Spilleren motiveres av de strategiske elementene ved raiding. Dette er spillere som liker å bli utfordret både som enkeltpersoner og i grupper med andre. De er tiltrukket av raiding fordi dette er et viktig element her. De setter pris på å skape eller følge strategier for å løse oppgavene på best mulig måte, og mestring er en viktig del av denne motivasjonen.
Sosialisering: Disse spillerne motiveres av de sosiale aspektene ved raiding. De liker å involvere seg i gruppespillet og setter pris på å spille sammen med venner. De er motivert av dette til å spille i raid på grunn av raidingens mange sosiale aspekter. Å samarbeide med andre er en viktig del av deres motivasjon, og dette er noe de får mye av i raiding sammenhenger.
Organisering: Spilleren motiveres til å raide av å være med å organisere selve raidene, guildet eller raidsamfunnet sitt. Hun eller han trives godt med lederposisjoner, og er ofte, men ikke nødvendigvis, offiserer eller ledere i sine respektive guild eller grupper. Disse spillerne er opptatt av at guildet eller raidsamfunnet skal ha størst mulig suksess.

De fire motivasjonene er stort sett forskjellige fra resultater fra forskning gjort på hele spillermassen, og jeg mener derfor det er viktig å utføre mer forskning på mindre grupper av spillere i MMOs. MMOs er så store og varierte spill at jeg mener det er sannsynlig at spillermotivasjoner vil variere veldig alt ettersom hvilke aktiviteter man involverer seg i.

Jeg skal ikke gå så veldig mye mer inn på resultatene en dette. De som er interessert i å vite mer kan lese oppgaven her.

3 thoughts on “Spillpikemaster nr. 4

  1. Interessant å lese om de forskjellige motivasjonene. Men jeg kom til å tenke på en ting: kanskje ikke alle her vet hva et raid er? Hva med en kort innføring i hva det er som gjør en til en raidspiller? Går det an å forklare det med noen få ord?

  2. Silje on

    Gratulerer med fullført mastergrad Hedvig!
    utruleg interessant tema, den oppgåva må eg nok lese ja. ;)

  3. Takk Silje! Det var kjekt at du synes det er interessant!

    Maren: En raider er en spiller som engasjerer seg i den spesifike aktiviteten Raiding. Raiding er en gruppeaktivitet hvor spillerne løser oppgaver knyttet til et bestemt område i spillet. I nyere tid er disse områdene som oftest avgrenset fra resten av spillet, og det kreves et bestemt antall spillere for å gjennomføre raidet (10, 25 eller 40 er vanlig). Raid er vanskelige å gjennomføre og krever stor innsatt innsatsvilje vilje fra spillerne, blant annet er det vanlig å bruke lang tid til forberedelser og øving før man mestrer et raid.

    (oj, det ble ikke så kort det der.. håper det var informativt nok uansett! Vanskelig å være kortfattet om noe man har brukt så mye tid på merker jeg :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>